Waar dien je als startende ondernemer allemaal rekening mee te houden?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:56

Persbericht - Ben jij een startende ondernemer en vind je lastig om een goed beeld te hebben van wat je allemaal moet doen als startende ondernemer? Lees dan vooral even verder.

In dit artikel worden namelijk een aantal tips gegeven over waar je zeker rekening mee moet houden, denk aan:

• Boekhouden
  • Belastingaangifte
  • Inzicht in de markt
  • Naamsbekendheid opbouwen

Boekhouden

Door veel ondernemers wordt het boekhouden gezien als het meest vervelende van ondernemen. Zo vertelt Rini Ku van meidenblog.nl, vrouwblog.nl, beautyblog.nl en modeblog.nl Het is tijdrovend, levert geen omzet op en kan daarnaast enorm irritant zijn als het niet overeenkomt met het aantal facturen. Ook het bijhouden van je debiteuren en crediteuren is niet iets waar je dagelijks mee bezig wil zijn als ondernemer. Toch kan het boekhouden een stuk eenvoudiger dan dat veel startende ondernemers op dit moment doen. Allereerst is het belangrijk dat je een juiste online boekhoudprogramma kiest. Een offline boekhoudprogramma is niet meer van deze tijd aangezien je veel onderweg bent en ook op het moment dat je niet achter een laptop zit, inzicht wil hebben in je financiën. Ook bieden veel programma’s een handige app aan waarmee je via je smartphone facturen kan inzien of bonnen kan inboeken.

Belastingaangifte

Eens in het kwartaal dien je een belastingaangifte in te dienen bij de belastingdienst.  Dit kan je gewoon online doen op de website.  Het is wel goed om rekening te houden met de kleineondernemersregeling die in 2020 in werking is gegaan. Is je omzet exclusief btw in 2020 lager dan 20000 euro? Dan hoef je namelijk geen belasting te betalen.  Bovendien hoef je geen btw-aangifte te doen en hoef je slechts een beperkte btw-administratie bij te houden.

Inzicht in de markt

Naast het online boekhouden en het invullen van de belastingaangifte moet je uiteraard ook rekening houden met de markt waarin je als bedrijf fungeert. Wie zijn de concurrenten, waar liggen de kansen, wat is de macht van leveranciers en hoe kan jij je onderscheiden? Het concurrentiemodel van Porter is een model dat je kan helpen bij het inzichtelijk maken van de concurrentie. Hier wordt er rekening gehouden met onderhandelingsmacht van leveranciers. Dreiging van nieuwe toetreders, onderhandelingsmacht klanten en dreiging van substituten.

Naamsbekendheid opbouwen

Zonder naamsbekendheid is het lastig om omzet te behalen en de continuïteit van je onderneming te waarborgen. Het is branche afhankelijk op de manier hoe je naamsbekendheid moet opbouwen.  Zo is het voor een merk in de fashion branche goed om met influencers samen te werken, maar voor een online boekhoudprogramma juist weer goed om posities te winnen op belangrijke zoekwoorden in Google en zo verkeer naar de website te verkrijgen. Er zijn veel online marketingbureaus die je kunnen helpen met het bepalen van een strategie.

Als startende ondernemer moet je je met veel onderwerpen bezighouden. Geen dag is hetzelfde en je zal hard moeten weren om het doel te bereiken.  Neem contact op met andere ondernemers om te vragen om tips om zo een vliegende start te maken en je te behoeden van fouten.