Geen producten in je winkelwagen.

Waar kun je als kleine ondernemer geld op besparen?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:35

Persbericht - Als kleine ondernemer wil je niet meer uitgeven dan strikt noodzakelijk is. Misschien ben je nog niet zo lang bezig, en heb je gewoon nog niet zoveel te besteden. Maar ook als je bedrijf al langer loopt, is goed op de centjes letten altijd verstandig. Al het geld dat je niet uitgeeft is mooi meegenomen, en zorgt voor een hogere winst. En dat wil toch iedere ondernemer?

Bespaar niet op kwaliteit

Als ondernemer kun je op een hoop dingen besparen, maar er is één ding dat hier absoluut niet onder valt: de kwaliteit van je werk. Het kan soms zo verleidelijk zijn, die ene opdracht even snel afmaken zodat je snel met een volgende verder kan. Tijd is geld, tenslotte. Steek je echter te weinig tijd in een opdracht, dan levert het je geen geld op, maar zal het je alleen maar geld kosten.

In het slechtste geval gaat de opdrachtgever niet akkoord met wat je oplevert, en moet je de opdracht (deels) opnieuw doen. Kost een hoop tijd en geld. Maar het kan ook zijn dat je opdrachtgever je werk weliswaar accepteert, maar zodanig teleurgesteld is dat een volgende opdracht niet meer naar jou, maar naar je concurrent gaat. Zonde! Zorg er dus altijd voor dat je niet op de kwaliteit van je werk beknibbelt, en dat je alleen iets oplevert waar je 100% achter kunt staan.

Wat heb je echt nodig?

De grootste besparingen kunnen de meeste ondernemers invoeren op het moment dat zij hun bedrijf starten. Veel mensen hebben de neiging om wel erg hoge eisen te stellen aan wat zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Er wordt een pand gehuurd, of een ruimte in de woning verbouwd tot kantoor. Er worden telefoons en laptops aangeschaft, een dure auto geregeld.

Vraag je bij alles dat je ‘voor de zaak’ koopt eens af of je het echt nodig hebt. En zo ja, of het misschien goedkoper kan? Werk je in je eentje? Dan heb je zelden een kantoorpand nodig. Werk vanuit huis, en ontmoet klanten op hun kantoor, of spreek op een andere plek af. Lopen de zaken goed, dan kun je altijd nog een kantoorpand regelen.

Om in je eigen huis te werken, zijn vaak geen dure aanpassingen nodig. Je hebt niet per se die duurste bureaustoel en dat eikenhouten bureau nodig om te functioneren, hoe mooi je ze ook vindt. Kijk eens naar tweedehands kantoormeubilair, veel goedkoper. Dat betekent niet dat je op versleten meubelen hoeft te werken, de meeste gebruikte kantoormeubelen die te koop zijn, zijn slechts kort gebruikt, en kunnen nog vele jaren mee. Als je op eenzelfde kritische manier kijkt naar de apparatuur die je koopt, ook hier kun je vaak kiezen voor refurbished apparaten die nog prima functioneren, bespaar je vele honderden tot duizenden euro’s. Mooi meegenomen, toch?