Waarom BNN helemaal naar Kenia afreisde om een Nederlandse startup te filmen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:18

Persbericht - Vincent Wijdeveld, Sebastiaan Tan en Derk van de Grijp startten in januari 2018 het bedrijf, Caspar Coding in Nairobi, een bedrijf dat software developers in Afrika aan banen in West-Europa koppelt. Wat is Caspar Coding? Waarom Kenia? En waarom komt BNN dit allemaal vastleggen?

Wat doet Caspar Coding?

‘We koppelen ervaren Javascript developers in Afrika aan tech-bedrijven in Nederland. Onze missie is om een ‘level playing field’ voor Afrika te creëren. Aanvankelijk begonnen we als outsourcing platform, maar al snel merkten we dat developers die op afstand voor een bedrijf werken beperkt zijn in hun leer- en doorgroeimogelijkheden.

Vandaar dat wij de laatste maanden hebben ingezet op de herlocatie van onze developers. Onze eerste Afrikaanse Caspar developer is net bij ING in Amsterdam aangenomen, een zeer gave ontwikkeling!

Waarom Kenya?

Tan trok van 2011 tot 2015 als digital nomad de wereld rond. In 2014 belandde hij in Kenia om een NGO te ondersteunen. ‘Ik was blij verrast over de omvang van verschillende NGO’s hier. Het was inspirerend om te zien dat zoveel mensen willen helpen. Toch schrok ik van de vormen van hulp. Mensen worden hier doorgaans opgeleid voor traditionele beroepen, beroepen waarvan ik verwacht dat ze, als gevolg van de digitalisering, over een tijd niet meer zullen bestaan. Bovendien is het op de lokale arbeidsmarkt nog steeds geen feest in Kenia,’ aldus Tan.

Dit viel hem nog meer op: 1. Kenia heeft enorm veel jonge gedreven en ambitieuze mensen. 2. Engels is er de voertaal. 3. Er is weinig tot geen tijdsverschil met Europa. Tan dacht: ’Wat als mensen hier worden opgeleid tot software developers?’ Het was een vraag die van 2014 tot september 2017 door Tan’s hoofd zou spelen.

Van 2015 tot 2017 werkte Tan aan de startup Temper. ‘Vorig jaar was ik echter toe aan een nieuwe uitdaging. Dus heb mijn ‘oude droom’ opgepakt en ben ik naar Nairobi gevlogen. Ik was enorm verbaasd hoe de tech-industrie zich hier ontwikkeld heeft. Bedrijven als Google en Facebook hebben inmiddels een sterke engagement in Afrika, en dat is terug te zien in het niveau van de lokale software developers.

Wat valt er in Afrika te halen voor Europese bedrijven?

Volgens Mujib Azizi, de CTO van Fixico, die momenteel werkt met een developer van Caspar Coding, kunnen Europese bedrijven veel profijt hebben van Afrikaanse programmeurs.

‘In Nederland denken wij vaak dat we hier de beste mensen hebben, toch is het aantal echt goede en beschikbare developers vrij beperkt. In Kenia is er veel talent, bovendien staan de mensen ervoor open om te leren en kun je als leidinggevende het talent nog vormen.’

‘Daarnaast ben je als serieuze tech onderneming tegenwoordig gedwongen om je grenzen te verbreden. Als wij realistisch naar de toekomst kijken, kunnen we constateren dat de aanwas van talent binnen onze landsgrenzen beperkt blijft. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij voor Kenia hebben gekozen.’

‘Ondanks dat de logische keuze vaak eerst op Oost-Europa of India valt, merken we dat ook in die markten de concurrentie behoorlijk toeneemt. Realistisch gezien gaat dit nog verder substantieel toenemen. Diversiteit binnen je bedrijf is erg belangrijk, dit stimuleert het vinden van oplossingen vanuit verschillende invalshoeken.’

Wat zijn de plannen voor komend jaar?

Met onze herlocatie-propositie verwachten we te gaan groeien. We merken dat slechts een select groepje developers in Nairobi echt graag naar Europa wil gaan om te leren, dit is eerder de uitzondering dan de regel. Dit verbaast veel mensen in Europa, omdat het in Europa niet bekend hoe ‘goed’ het in Afrika gaat. Developers verdienen hier al snel tussen de 3.000 en 4.000 euro per maand. Het leven is hier bovendien een stuk goedkoper, dus werken in Europa betekent in veel gevallen een pay-cut!’

Komende winter gaat Tan een vijftal Afrikaanse steden bezoeken – onder meer Lagos, Cairo, Marrakech, Kampala en Johannesburg – om daar het niveau en de omvang van de tech-communities te bekijken. ‘We bezoeken meet-ups, maken contacten met developers en computer science studenten en professoren, bezoeken co-working spaces en gaan al met al een flink potje netwerken. Bovendien worden deze trajecten allemaal vastgelegd op camera, bekijk hier de eerste!

Wat is het uiteindelijk doel?

Onze droom is om de jongens en meiden die voor ons werken te helpen met de lancering van hun eigen tech-startup in Afrika, vertelt Vincent Wijdeveld. ‘Ik heb 5 jaar voor Rocket Internet gewerkt en heb ervaring met het lanceren van tech startups in verschillende landen. Als ondernemer vind ik het lastig om in Afrika mijn fantasie in bedwang te houden. De kansen zijn hier eindeloos, maar voor dit moment houden wij focus op het koppelen van ervaren developers en job opportunities in West Europa,’ aldus Wijdeveld.

Waarom is BNN over de vloer?

BNN is momenteel bezig met het maken van een documentaire waarin wordt onderzocht welke vorm van ontwikkelingshulp het best werkt. De jongens van Caspar Coding worden hierin onder meer uitgelicht als een moderne manier om het continent Afrika te ontwikkelen. De documantaire wordt in het najaar van 2019 uitgezonden, bekijk hier vast wat beelden.

De jongens van Caspar Coding zien Afrika als het beloofde land, het nieuwe continent van de onbegrensde mogelijkheden, mede door haar snel groeiende tech scene. ‘Dat Afrika nog steeds vaak in één adem wordt genoemd met armoede, is straks echt verleden tijd,’ aldus oprichter Sebastiaan Tan.