Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom een eigen laadpaal noodzaak is bij een elektrische auto

Laatst bijgewerkt: 16-06-2021 15:59:27

Persbericht - Nederland is een echte voorloper op het gebied van elektrische auto’s. Meer en meer mensen kiezen ervoor elektrisch te rijden, zowel zakelijk als particulier. Naast het milieu zijn de financiële voordelen de voornaamste beweegreden, logisch dus ook. Die auto’s dienen echter ook opgeladen te worden en dat is nu net waar het probleem ligt. Laadpaalspecialist Groenopladen.nl legt uit waarom het essentieel is om een laadpaal te laten installeren bij je bedrijfspand of woning.

Schrijnend tekort aan openbare laadstations.

Eind 2019 telde Nederland volgens Nu.nl 50.000 (semi-)openbare laadpunten voor elektrische auto’s, dat aantal is inmiddels gestegen naar ongeveer 55.000. Dat lijkt erg veel, tot je je bedenkt dat momenteel bijna 120.000 elektrische auto’s geregistreerd zijn in Nederland. Hierbij worden enkel volledig elektrische personenautoauto’s meegeteld en dus bijvoorbeeld nog geen PHEV’s, die er ook nog zo’n 100.000 rondrijden in ons landje. Het aantal elektrische auto’s groeit momenteel sneller dan het aantal laadstations, waardoor een schrijnend tekort dreigt op korte termijn.

Een elektrische auto heeft een kleinere actieradius dan een auto die rijdt op mobiele brandstoffen, veel kleiner zelfs. Een elektrische auto staat daarom veel vaker ‘aan de pomp’, zeker als je veel kilometers rijdt. Bovendien staat een elektrische auto ook veel langer stil. Je hebt dus relatief gezien veel meer laadpalen nodig dan pompstations om al die auto’s rijdende te houden.

De overheid is van plan het aantal openbare laadstations uit te breiden tot 1.8 miljoen in 2030. Hoewel de haalbaarheid hiervan al twijfelachtig is, (er zijn immers amper 5.000 laadstations bij gekomen in de afgelopen 5 maanden) is het ook veel te laat. De fiscale voordelen om te kiezen voor elektrisch rijden zijn immers vanaf 2026 niet meer van toepassing. Wie kan en wil overstappen doet er dus slim aan dit hiervoor te doen, sterker nog: hoe langer je wacht, hoe kleiner die voordelen worden. Om te voorkomen dat we over een tijdje met zijn allen staan te wachten voor een plekje bij een publiek laadstation (wie herinnert zich de beelden van rijen Tesla’s aan de Duitse autobahn?), is het veel slimmer te opteren voor een laadpaal bij je bedrijfspand of thuis, aldus Nico Verlinde, specialist van e mobility 50five.com Dan kun je immers áltijd opgeladen op weg.

Eigen laadstation ook goedkoper

Nu is het wachten wellicht nog tot daaraantoe, maar een elektrische auto neem je doorgaans omdat dit financieel interessanter is. Waarom zou je dan je auto opladen bij een openbaar laadstation terwijl dat duurder is?

Waar het bij het tanken van benzine of brandstof meteen duidelijk is wat je betaalt per liter, wordt er nergens aangegeven wat je bij een openbaar laadstation betaalt per kWh. Operators kunnen zelf bepalen wat hun vraagprijs is, welke vaak bestaat uit een tarief per kWh en een starttarief, weliswaar tot een bepaald maximum. Dit leidt ertoe dat je momenteel gemiddeld €0,45 per kWh betaalt om openbaar te laden, een prijs die dus regelmatig nog een stuk hoger ligt. Dit terwijl je thuis een vast tarief per kWh betaalt die is bepaald door je energieleverancier. Voor particulieren bedraagt dit ongeveer €0,23 per kWh: de helft dus! Zakelijk ligt dit tarief vaak nog een stuk lager. Ondanks de aanschafprijs van de laadpaal thuis heb je deze daarom doorgaans als vrij snel terugverdiend, zeker als je veel kilometers aflegt. Er zijn bovendien fiscale voordelen beschikbaar.

Wordt de laadpaal zakelijk aangeschaft? Dan is deze fiscaal aftrekbaar. Bovendien is het dankzij een slim backoffice systeem vaak mogelijk het laden thuis te vergoeden. Hierdoor heb je geen gedoe met declaratieformulieren voor leaserijders.

Verplichting laadpalen voor bedrijven

Heb je een bedrijfspand met meer dan 10 parkeerplaatsen? Dan wordt het vanaf 2025 verplicht om minimaal 10% van je parkeerplaatsen te voorzien van een laadpaal. Het is sinds 1 januari 2020 zelfs al verplicht bij de bouw of grootschalige renovatie van grote bedrijfspanden. Het is slimmer deze nu vast te laten plaatsen, dan pas wanneer het voor alle bedrijven tien voor twaalf is.