Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom een ICT-strategie zo belangrijk is

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:33

Persbericht - De strategische inzet van ICT is doorgaans een onderwerp dat binnen bedrijven vaak (te) weinig aandacht krijgt. De nadruk ligt vaak op de operationele zaken, maar dan zonder de relatie te leggen tussen ICT en bedrijfsstrategie. Dat is op zich een gemiste kans, want ICT-strategie is belangrijker dan je denkt. Vooral met het oog op het doel van het ontwikkelen van een gedegen strategie. Dat is namelijk de inzet en toepassing van ICT om binnen de ondernemingscontext je bedrijf te laten winnen.

ICT-strategie als onderscheidende factor

Er is sprake van een onderscheidende factor als je gebruikt maakt van een ICT-strategie. Die hoef je als bedrijf overigens niet zelf uit te stippelen. Het inhuren van een ICT bedrijf is zelfs aan te raden om verzekerd te zijn van het succes een onderscheidende factor te hebben. De digitale ontwikkeling gaat steeds verder. Toch blijven er bedrijven achter die de zaken wat dat betreft niet goed op de rit hebben. Bijvoorbeeld omdat een uitgekiende ICT-strategie ontbreekt of daar er weinig aandacht voor is.

 

Voordelen van het uitbesteden van ICT zijn continuïteit, zekerheid en kennis

Als de keuze is gemaakt om te gaan voor het uitbesteden van ICT, dan geeft dat binnen het bedrijf vaak een hoop rust. Het levert namelijk een interne ICT afdeling veel meer stress op dan aanvankelijk gedacht wordt. Kennis speelt hierbij een grote rol. Niet binnen elk bedrijf lopen gekwalificeerde mensen rond met de juiste kennis van zaken om de automatisering van het bedrijf op zich te nemen. Soms is er slechts één medewerker of een klein select gezelschap dat zich ermee bezighoudt. Wanneer deze personen wegvallen, wordt de ICT ook niet meer beheerd.

ICT outsourcing bij een ICT beheerder biedt daarin meer zekerheid en continuïteit. Gespecialiseerde IT bedrijven leveren vakmensen die de beste kennis paraat hebben om je onderneming op weg te helpen én te houden.

 

Versterking van commerciële activiteiten

Het ontwikkelen van een ICT-strategie is eveneens van belang om als versterking te dienen voor commerciële activiteiten. Bij MKB-bedrijven speelt de klantbehoefte bijvoorbeeld een grote rol. Daar is digitaal op in te spelen door klantgericht te gaan werken en het klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. Door een concreet plan uit te werken met een langetermijnvisie is er sprake van een blijvende versterking voor commerciële activiteiten. Digitale transformatie is in deze tijd in relatie tot de klant van groot belang. Zonder in te zetten op  digitale interactie en de ontwikkelingen daarin te volgen, is het lastig om als bedrijf overeind te blijven.

 

Maatwerk met technische mogelijkheden en oog voor bedrijfsproces

Het ontwikkelen van een ICT-strategie is belangrijk om met de huidige en toekomstige ontwikkelingen mee te gaan. Het is in dat kader wel belangrijk om maatwerk toe te passen als het gaat om de technische mogelijkheden. Daarbij moet je bovendien het oog voor het bedrijfsproces houden. Daar komt kennis en expertise bij om de hoek kijken, zodat het voor de hand ligt om een professional in te schakelen. ICT speelt nu eenmaal een belangrijke rol in de bedrijfsvoering, waarbij de operationele uitvoering hand in hand kan gaan met een langetermijnstrategie. Tot slot biedt een uitgekiende strategie ook nog eens een prima uitgangspunt in relatie tot de benodigde investeringen. Op deze wijze is het mogelijk om onverwachte kosten zoveel mogelijk te minimaliseren.