Waarom een youngtimer een goede bedrijfsauto kan zijn

Het kiezen van een bedrijsauto. Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst een zo nieuw mogelijke auto. Echter kan het ook voordelig zijn om een ''youngtimer'' aan te schaffen. In dit artikel lees je hier meer over.

Wanneer je als ondernemer een bedrijfsauto gaat kiezen, dan heb je die het liefst zo nieuw mogelijk. Maar het kan voordelig zijn om een zogenoemde youngtimer te kiezen: een auto van tussen de 15 en 30 jaar oud.

Nieuwe regelgeving

In 2014 werden de regels rondom oldtimers aangepast. Het moment waarop een auto in aanmerking kon komen voor deze kwalificatie ging van 25 naar 30 jaar. En om in aanmerking te komen voor een vrijstelling van de wegenbelasting, moest het voertuig minimaal 40 jaar geleden zijn eerste tenaamstelling hebben gekregen. Voor deze auto's geldt dat ze nooit in aanmerking komen als zakelijke voertuig. Een oldtimer mag alleen particulier worden gereden. Maar hoe zit het met de auto's die eerder als oldtimer werden beschouwd omdat ze minimaal 25 jaar oud waren, maar sinds de nieuwe regelgeving niet meer? Deze youngtimers zijn best geschikt als bedrijfsvoertuig.

Fiscaal voordeel youngtimer

Rijden in een youngtimer kan voordelig zijn qua bijtelling. Wanneer de bedrijfsauto ook privé wordt gebruikt en er jaarlijks meer dan 500 kilometer privé mee wordt gereden, betaal je als werkgever bijtelling. Maar die bijtelling is bij een youngtimer een stuk lager dan bij een bolide die minder dan 15 jaar oud is. Dat heeft niets te maken met het percentage aan bijtelling, want die kan voor een youngtimer uitkomen op maximaal 35 procent. Maar deze wordt niet berekend over de cataloguswaarde van de auto, maar over de dagwaarde. Omdat er grote verschillen kunnen zitten in de waarde van een nieuwe auto versus een tweedehands voertuig, kan de bijtelling dus ook behoorlijk verschillen.

Autoverzekering afsluiten?

Bij een bedrijfsauto hoort een goede autoverzekering. Als zzp'er met een kantoor aan huis is een particuliere autoverzekering afsluiten mogelijk het voordeligst omdat je maar één auto hoeft te verzekeren die je ook privé gebruikt. Is de onderneming groter of zijn er meer bedrijfsvoertuigen die verzekerd moeten worden? Dan kun je beter een zakelijke autoverzekering afsluiten. Voor een youngtimer geldt dat die mogelijk een minder uitgebreide verzekering nodig heeft dan een gloednieuwe auto. In dat geval kun je als ondernemer dus ook besparen op de premie.

Nadelen youngtimer

Een youngtimer biedt duidelijke voordelen. Maar er zijn ook minder positieve punten. Een youngtimer heeft niet altijd de strakke, zakelijke uitstraling die je van een bedrijfsauto verlangt. Het is immers het visitekaartje van de onderneming. Daarnaast is het brandstofverbruik van een oudere auto vaak hoger. En oudere dieselwagens mogen tegenwoordig niet meer in elk stadsdeel komen, wat lastig is wanneer je als bedrijf iets moet bezorgen. Als ondernemer zul je dus op een rijtje moeten zetten of de bijtelling en premie voldoende besparen en of dit opweegt tegen het belang van de look.

Pricewise vergelijkt voor de markten energie-, auto-, zorg-, lenen en wonen alle verzekeringen van alle leveranciers om consumenten de laagste prijs/kwaliteitgarantie te bieden. Pricewise vindt dat iedereen namelijk de beste deal verdient voor energie, verzekeringen, internet & tv en lenen. Daarom maken we je wakker en wijzer, en zettten we de markt samen op scherp.

Tenslotte kunnen bezoekers van onze website binnen een aantal klikken de leveranciers vergelijk en tegelijkertijd overstappen naar een goedkopere aanbieder. Als, er nog vragen zijn hebben wij nog een overstapcoach die jou live kan helpen gedurende het overstapproces van verscheidene aanbieders.

Probeer nu meer te besparen op je vaste lasten op de volgende webpagina: https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/ .

Wat is Pricewise haar verdienmodel?

Pricewise krijg per afgesloten contact een vergoeding van de energieleveranciers, verzekeraars en aanbieders. Voor deze vergoeding leveren wij een aantal essentiële diensten zoals, nieuwe software mogelijkheden zodat elke bezoeker zo goed als mogelijk wordt geholpen qua look & feeling in het overstapproces. Daarnaast proberen we de bezoekers het zo makkelijk mogelijk te maken, waardoor de bezoeker geen frustratie ervaart in het gehele proces.

We krijgen een vergoeding van de energieleveranciers, verzekeraars en aanbieders per afgesloten contract. Voor deze vergoeding leveren we een groot aantal essentiële diensten. We ontwikkelen en verbeteren voortdurend onze software, zodat jij makkelijk en transparant de markt kunt vergelijken. Onze productmanagers onderhandelen de scherpste tarieven voor je. Onze experts halen alle addertjes voor je boven het gras. En onze klantenservice helpt je met al je vragen tijdens het vergelijken, aanvragen en overstappen. Maar ook lang erna.