Waarom hoogsensitiviteit ambassadeurs zoekt in het bedrijfsleven

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:26

Persbericht - Twintig procent van de wereldbevolking, één op de vijf mensen. Zo groot is de groep Hoog Sensitieve Personen (HSP) op onze aardkloot. En naar verwachting dus ook binnen het bedrijfsleven. Wanneer je rondkijkt in je privé omgeving ken je misschien wel een aantal mensen (hoogstwaarschijnlijk met name kinderen) die het stempel dragen. Verleg je de focus naar de werkomgeving dan is de kans groot dat je daar helemaal niemand kent die hoogsensitief is. Uitgezonderd een enkele earlybird die proactief, gedreven door zelfbescherming of erkenning, zijn of haar muren aan het slechten is. Dit terwijl de ontwikkeling van hoogsensitiviteit veel goeds kan toevoegen binnen een organisatie. Maar waar zijn die invloedrijke rolmodellen om dit proces op gang te brengen?

Verkeerd begrepen

Hoogsensitiviteit wordt veelal geassocieerd met begrippen als zweverig, het zoveelste labeltje, aandachttrekkerij en een zwaktebod. Met name binnen het bedrijfsleven is dit het geval. Wanneer men zich niet verdiept in de materie kan dit vanaf de buitenkant inderdaad zo overkomen. Want al die overprikkelde en gestreste persoontjes die zich associëren met hoogsensitiviteit, daar is toch iets mis mee zou je zeggen? Nee, juist niet. Het is bijzonder dapper om je kwetsbaar op te stellen en te werken aan een betere versie van jezelf. En juist in het bedrijfsleven, want dit onderdeel van onze maatschappij heeft veel te leren op het gebied van kwetsbaarheid en zelfreflectie.

Onbekend maakt onbemind

Veel mensen zijn zich simpelweg niet bewust van hun hoogsensitieve eigenschap. Het begrip hoogsensitiviteit is vrij nieuw en is nog verre van gangbaar binnen onze samenleving. Op privé vlak in het coaching circuit en in het onderwijs is de bewustwording van deze eigenschap sterk aan het groeien. Maar de stap van de veilige privé omgeving naar de meer beoordelende bedrijfscultuur heeft nog een lange weg te gaan. Dit terwijl het bedrijf van de toekomst al schreeuwt om hoog sensitieve professionals

Geen behoefte aan kapstok

Een manier op HSP op te delen is mensen die van nature goed weten om te gaan met hun eigenschap en mensen die hier meer moeite in ervaren. Het verschil hiertussen is onder andere te herleiden naar een veilige of onveilige hechting in je jeugd. HSP met veilige hechting zijn mensen die opgegroeid zijn in een veilige, liefdevolle omgeving met dito ouders. Die zijn eerder in staat hun eigenschap in zetten als kwaliteit. HSP die deze luxe niet hebben ervaren, hebben grotere kans vast te lopen in hun eigenschap en hier overprikkeling en stress van te ervaren. Dit is wat Dr. Michael Pluess, psycholoog en professor verbonden aan de Queen Mary University in Londen, heeft geconstateerd in zijn onderzoek naar hoogsensitiviteit. Het zijn juist die van nature gebalanceerde HSP die als ambassadeurs zouden moeten optreden en minder sterk ontwikkelde HSP kunnen assisteren in hun ontwikkeling. Maar waarom zou je op zoek gaan naar een kapstok voor iets waar je geen problemen mee ondervindt? De noodzaak ontbreekt voor de van nature gebalanceerde groep HSP om zich bewust te associëren met de eigenschap hoogsensitiviteit.

HSP identificatie tools schieten tekort

Bij de bestaande HSP identificatietesten worden helaas alleen mensen die nadeel ondervinden van hun eigenschap positief getest op hoogsensitiviteit. De test van Elaine N. Aron is een van deze weinig beschikbare testen. Van nature gebalanceerde HSP komen hierin niet direct uit naar voren. Een wetenschappelijk goed onderbouwde test die dit wel doet is op het moment in ontwikkeling door Prof. Dr. Elke van Hoof, verbonden aan de Universiteit van Brussel, maar laat voorlopig nog op zich wachten. Je kunt dus begrijpen dat de succesvolle HSP rolmodellen lastig te identificeren zijn wanneer zij enerzijds zelf geen noodzaak voelen om hiermee geassocieerd te worden en anderzijds moeilijk geïdentificeerd kunnen worden door een test.

HSPeergroup

Vanuit mijn werkzame periode als headhunter in de werving en selectie weet ik dat ze bestaan: die van nature gebalanceerde, succesvolle, hoogsensitieve professionals. Mensen die in business meetings feilloos weten te schakelen tussen hun ratio en cognitie enerzijds en hun gevoel en emotie anderzijds. Ze voelen haarfijn aan wat waarheid is of wat een strategie of klantrelatie nodig heeft om te floreren. Begaafdheden als intuïtief weten en invoelend vermogen in mens en organisatie. Bij uitstek talenten die op hun plek zijn binnen bijvoorbeeld een Raad van Bestuur, de Sales, Recruitment, HR, Inkoop of een algemene management rol. Ik weet ze er tijdens een gesprek zo uit te pikken. En mijn onderbuikgevoel (en daarmee ook het onderbuikgevoel van andere HSP) is dan ook de identificatie tool waar we het even mee moeten stellen om de succesvolle HSPeergroup te vinden.

HSP-hunting

Mocht je je als hoog sensitieve medewerker afvragen wat je kunt doen om jezelf en het begrip hoogsensitiviteit de benodigde erkenning te geven binnen jouw organisatie, doe dan eens aan HSP-hunting. Observeer mensen op management niveau binnen jouw organisatie. Luister goed wie er over gevoel praat of zich met gevoelswoorden uitdrukt. Ga op gevoel op zoek naar ambassadeurs op managementniveau die hun (hoog)sensitiviteit feilloos inzetten en ga het gesprek eens aan tijdens een bak koffie of de lunch. Wees nieuwsgierig en durf je kwetsbaar op te stellen. Vraag bijvoorbeeld eens hoe bewust de betreffende manager zijn sensitiviteit inzet en op welke manier. Stel je open voor het onverwachte en kijk wat eruit komt. Het mes snijdt aan twee kanten. Met een beetje geluk vind je een mentor die jou kan begeleiden in jouw persoonlijke groei. En aan de andere kant zet je het onderwerp hoogsensitiviteit op de kaart binnen jouw werkgever. Wie zijn kop niet boven het maaiveld steekt durft persoonlijke groei niet aan.

Deze bijdrage is geschreven door Mark van der Tol, Oprichter/ eigenaar weSense.