Waarom kiezen ondernemers voor crowdfunding?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:00

Persbericht - Waarom zouden ondernemers in Nederland voor crowdfunding kiezen? Er zijn immers tal van financieringsvormen waar je tegenwoordig uit kan kiezen. Voor zijn eindscriptie voor de titel Master in Finance ging Robert van der Cruysen op onderzoek uit en ontdekte hij het antwoord op die vraag.

Robert van der Cruysen ging voor zijn eindscriptie voor de titel Master in Finance op zoek naar de reden waarom ondernemers kiezen voor crowdfunding. Samen met Geldvoorelkaar.nl, dat het onderzoek mede mogelijk maakte, kwam hij 22 doorslaggevende redenen tegen om voor deze vorm van financiering te kiezen.

Wanneer het over de voordelen van crowdfunding gaat, gaat het vaak over het feit dat je er bijvoorbeeld extra media-aandacht mee kunt genereren en dat de crowd ook meteen je potentiële klantenkring vormt. Toch blijken dit niet de belangrijkste redenen te zijn waarom ondernemers in Nederland voor crowdfunding kiezen, zo valt te lezen op Investeerders.nl, dat zijn conclusies publiceerde.

Alternatief voor de bank

Zo kozen de meeste ondernemers in de begindagen van crowdfunding voor deze oplossing, simpelweg omdat ze op zoek waren naar kapitaal. Toen crowdfunding namelijk opkwam, zo rond 2010, was er de kredietcrisis en was het verkrijgen van bedrijfsfinanciering soms erg lastig.

Crowdfunding wordt ook gekozen vanwege de meerwaarde die het publiek dat meebetaalt kan bieden. Het kan bijvoorbeeld een manier zijn om extra feedback, klanten of zelfs ware merkambassadeurs te krijgen.

Snelheid van het proces wordt geroemd

Toch zijn de crowd en het feit dat het een alternatief vormt voor banken niet dé doorslaggevende reden om voor deze financieringsvorm te kiezen. ‘t Zijn vooral de duidelijke acceptatiecriteria, prettige platforms en de snelheid van het proces die als belangrijkste reden worden opgevoerd.

Robert deed onderzoek onder het klantenbestand van crowdfundingplatform Geldvoorelkaar en ook hieruit kwam naar voren dat de acceptatiecriteria, het gemak en de succesratio van het platform, en de doorlooptijd als doorslaggevende factoren worden genoemd.