War on Talent goes on, met name bij techbedrijven

Techbedrijven hebben het steeds moeilijker om aan voldoende gekwalificeerd personeel te komen. Niet voor niets worden geldverslindende campagnes gestart om jongeren te enthousiasmeren voor een baan in deze sector. Maar niet alleen de keuze voor een bepaald type opleiding speelt een rol, ook de wijze waarop een werkgever zich profileert, is tegenwoordig van groot belang.

De tijd dat werknemers tientallen jaren voor dezelfde baas bleven werken, ligt al geruime tijd achter ons. De arbeidsmarkt is in de loop der jaren een stuk complexer geworden en de werknemer heeft geleidelijk een stuk macht naar zich toegetrokken. Vanuit de positie van de werknemer bekeken, zijn er drie pijlers waarop de zoektocht naar een passende baan is gebaseerd:

  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?
  • Waar heb ik die kans?

Vertaald naar het Engels spreken we over abilities, motivations en opportunities. Kort samengevat wordt dit het AMO-model genoemd. Voor werknemer is met name de laatste pijler van belang. Zij kunnen immers de kansen creëren waarnaar de werknemers op zoek zijn. Deze war on talent deed eigenlijk al in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn intrede, maar is een steeds grotere rol gaan spelen. Als afstudeerproject hield een studente van de opleiding voor bestuurs- en organisatiewetenschap in 2012 een onderzoek bij IKEA in Amersfoort. Dat bedrijf heeft veel studenten uit het hogere segment aan het werk als ondersteunende krachten voor de koopavonden en de zaterdagen. Zodra de studie is beëindigd, blijken de meeste studenten het bedrijf vaarwel te zeggen. Het onderzoek richtte zich op de vraag waarom de meubelgigant niet in staat is om dit hoger opgeleide personeel definitief aan zich te binden. Eén van de conclusies was dat mensen vooral op zoek zijn naar een verscheidenheid aan taken binnen een organisatie.

Maar of je nu vacatures in Amersfoort bekijkt of in een willekeurige andere gemeente in ons land, de conclusie is telkens dat met name de techbedrijven kampen met een enorm tekort aan medewerkers voor specifieke functies. Deze bedrijven zullen zich nadrukkelijk moeten onderscheiden van de concurrenten om op de lange termijn hun voortbestaan te kunnen garanderen. Als afgestudeerd werkzoekende in deze sector heb je in feite een luxeprobleem. Spreek slechts de zin ‘Ik zoek werk in de techbranche’ uit en er zullen vele deuren voor je opengaan. Bedrijven zullen zich echt moeten uitsloven om werknemers voldoende te kunnen pleasen.

LEQUAL is een digital marketingbureau gevestigd in Amsterdam. Sinds de oprichting van LEQUAL zijn we bezig met het behalen van rendementen voor onze klanten! We doen dit door snelle communicatie, transparantie en heldere rapportages.