Wat is een voice-over anno nú?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:06

Persbericht - Een voice-over is de stem die je hoort bij het beeld. Met compacte opnamesets spreekt hij, als het moet, overal ter wereld zijn voice-over opdrachten in. Voice-over werk ziet er tegenwoordig dan ook echt heel anders uit dan pakweg 15 jaar geleden.

Voorheen reisde een voiceover dagelijks van voice-over studio naar opnamestudio. Samen met een geluidstechnicus en eventueel medewerkers van een reclamebureau werd vervolgens de voice-over als reclamestem opgenomen. Die tijd ligt echter grotendeels achter ons.

Het dagelijks leven van een voice-over bestaat tegenwoordig vooral uit het inspreken van bedrijfsfilms, instructievideo’s en af en toe een commercial. Dit komt omdat steeds meer bedrijven kiezen voor informerende online videoproducties in plaats van relatief dure commercials.

Kan iedereen voice-over worden?

Het korte antwoord hierop is: nee. Natuurlijk, een mooie stem en iets goed kunnen vertellen is een eerste stap, maar vervolgens gaat het erom of de boodschap goed wordt overgebracht zonder dat het opgelezen klinkt. Kortom: een voice-over moet ‘echt’ klinken.

Een voice-over die voelt alsof je beste vriend je iets vertelt: dat is hét kenmerk van een goede voice-over. Voice-overs die dat kunnen, zijn in staat mensen te laten interesseren in een product, bedrijf of aanbieding. Deze stemmen brengen een boodschap over met de juiste emotie.

Bekende Nederlandse en Engelse voice-overs

De meeste Nederlandse en Engelse voice over stemmen waren al professioneel bezig met hun stem, in hun rol als presentator, radio-dj, spreker of Bekende Nederlander, voor zover dit als beroep mag worden beschouwd. Ook Youtubers zijn steeds vaker als voice-over actief. Dit omdat zij als voice-over hun eigen films de benodigde ervaring opdoen als ‘stem’. Want de meeste voice-overs leren hun beroep gewoon in de praktijk.

Voice-over studio benodigdheden

Een voice-over studio kost anno 2019 slechts een fractie van wat een studio voorheen kostte. Dit komt omdat veel analoge apparatuur tegenwoordig gewoon softwarematig in een laptop draait. Met een USB-microfoon, audiosoftware en een redelijke akoestische ruimte ben je al snel in staat om een professionele voice-over te kunnen opnemen.

Doorbreken als professionele voice-over

Ondanks dat het zo makkelijk lijkt om jezelf als online voice-over in de markt te zetten, zijn er slechts enkele honderden voice-overs die het inspreekwerk daadwerkelijk als hun hoofdinkomen beschouwen. Dat er jaarlijks ook slechts enkele nieuwe stemmen doorbreken als professionele voice-over zegt iets over ‘the barriers of entry’ van de Nederlandse voice-over markt.

Juist omdat de voice-over niche zo versnipperd is, met letterlijk duizenden verschillende afnemers van videoproducent tot reclamebureau, zit de grootste uitdaging erin om (naast je inspreekkwaliteiten) bij al die verschillende afnemers op de radar te komen.

Ook een stemmenbureau als Voice-Over.Agency is zeer selectief met het aannemen van nieuwe stemmen, dus je zult als beginnende stem enige pr-kwaliteiten in huis moeten hebben om je eerste opdrachten binnen te halen.