Wat kost een bedrijfswebsite?

Laatst bijgewerkt: 23-01-2022 11:00:08

Persbericht - Een zakelijke website is de meest laagdrempelige manier om mensen te laten weten over het bestaan van je bedrijf. Met lage kosten kun je alsnog een groot publiek bereiken. Tenminste, als je goed op je budget let. Want er zijn natuurlijk ook bedrijven die er miljoenen per jaar aan uitgeven. Wat zijn nu de minimale website-kosten als je deze nog moet laten maken en en het onderhoud wilt uitbesteden en waarom geven sommige bedrijven er zo ontzettend veel geld aan uit?

Website mogelijk voor paar tientjes per maand

Afhankelijk van wat je precies wilt kun je natuurlijk beginnen met een visitekaartje maar ook met een uitgebreid online verkoopplatform of marktplaats. In het tweede geval zijn de kosten natuurlijk flink, maar een simpel visitekaartje hoeft niet veel te kosten. Via aanbieders als JouwWeb, Jimdo en Wix heb je al een website voor een paar tientjes per maand.

Hiervoor krijg je een eigen domeinnaam, continu updates en een online beheersysteem waar je zonder al te veel programmeerkennis zelf een website kunt publiceren. Ook de hosting, een e-mailadres en eventueel https-certificaat is hierbij meestal inbegrepen.

Design- en marketingkosten meeste invloed op budget

Een paar tientjes per maand voor een complete site waarmee je klanten kunt krijgen en overtuigen. Is dat nu echt een bedrag dat ondernemers willen besparen? Meestal niet. Maar vaak zijn ze bang dat de opstartkosten dan wel laag kunnen zijn maar de werkelijke uitgaven daarna komen.

Het blijkt terecht, want zelf een website bouwen met een van deze aanbieders kan prima. Ook als je geen verstand hebt van programmeren. Maar als je ook geen kennis hebt van design of marketing dan zul je niet zomaar worden gevonden en is je website ook nog geen goede afspiegeling van je bedrijf.

Meestal is aan te raden om toch een designbureau of freelancer op basis van jouw logo en huisstijl een eigen ontwerp te laten maken. En webdesigners rekenen al snel 100 euro per uur.

‘Prijs bleek 4x hoger dan vooraf verwacht’

Mediabureau Miller Digital onderzocht eind 2016 wat de verwachtingen zijn van startende ondernemers wanneer zij een website laten bouwen. Hieruit bleek dat de gemiddelde offerte bijna vier keer hoger is dan wat men vooraf verwachtte. Waar de ondervraagden rekenden op zo’n driehonderd euro, lag het werkelijke bedrag van de offerte op gemiddeld elfhonderd euro. Ook de maandelijkse onderhoudskosten – doorgaans zo’n twintig euro – waren hoger dan verwacht.

Daarnaast wil je dat je website ook bezocht wordt. Een simpele Google-advertentie kost al snel meerdere euro’s per dag, waardoor dit op jaarbasis flink in de papieren kan lopen. Wil je dus geld besparen op de website dan kun je dit het beste doen door eerst zelf eens online aan de slag te gaan met een simpele website-bouwer, en door vooraf goed na te denken over hoe je jouw marketingbudget efficiënt kunt inzetten.