Wat zijn de voordelen van een bestelbus met een grijs kenteken?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:03

Persbericht - Wat zijn de voordelen van een bestelbus met een grijs kenteken?

Als je erover nadenkt om een bestelauto te kopen voor je bedrijf dan is het zonder twijfel handig om te weten dat rijden met een grijs kenteken een aantal fiscale voordelen heeft. Natuurlijk kun je hier niet zomaar gebruik van maken, want de Belastingdienst heeft hier logischerwijs een paar voorwaarden voor opgesteld.

Wat zijn de voordelen?

Menig ondernemer rijdt in een bestelbus met een grijs kenteken. Denk bijvoorbeeld aan een schilder of een loodgieter. Zo’n bestelauto heeft trouwens niet daadwerkelijk een grijs kenteken, de plaats is gewoon geel net zoals bij andere voertuigen. Toch wordt het niet gezien als een normale auto door de Belastingdienst, want die beschouwt de vierwieler als een bestelauto. Dit heeft een paar fiscale voordelen ten opzichte van een standaard kenteken. Zo is de motorrijtuigenbelasting lager, terwijl er ook een vrijstelling op de belasting op personenauto’s en motorrijwielen geldt. De bestelbus verzekeren moet natuurlijk nog wel, wat kan met een speciale bestelautoverzekering

Wanneer wordt de auto gezien als een bestelauto?

Een bestelbus zal niet zomaar een grijs kenteken krijgen, de Belastingdienst stelt hiervoor een paar voorwaarden. Deze hebben gedeeltelijk betrekking op de auto. Zo moet de auto met name ingericht zijn voor goederenvervoer, het moet dus vrijwel niet geschikt zijn voor privégebruik. Ook mag de bestelauto niet zwaarder wegen dan 3500 kilo. Is -ie zwaarder? Dan wordt het voertuig gezien als vrachtwagen. Daarnaast moet er een vaste, vlakke laadvloer over de hele breedte en lengte van de laadruimte zijn aangebracht, waar geen zitplaatsen op mogen zitten.

Wat zijn de voorwaarden voor jou als ondernemer?

Als je bestelauto voldoet aan de eerder genoemde voorwaarden dan ben je er helaas nog niet. Als ondernemer moet je namelijk ook voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet je een ondernemer zijn voor de omzetbelasting en beschikken over een btw-nummer. Daarnaast is het noodzakelijk dat de bestelbus op je naam staat en je de persoon bent aan wie het btw-nummer is gegeven. Bovendien moet de bestelauto meer dan bijkomstig gebruikt worden. Dit houdt in dat meer dan 10 procent van de jaarlijks verreden kilometers gereden zijn voor je werk.