We moeten de zon gebruiken om de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen

Het huidige mobiliteitssysteem heeft een groot nadeel; het aantal auto’s groeit elk jaar en de transportsector is een van de sectororen waar de uitstoot van broeikasgassen nog steeds toeneemt. Om de klimaatdoelstelling te behalen zullen er in de aankomende jaren veel elektrische auto’s bij komen. Met al deze elektrische auto’s is schone energie en nieuwe infrastructuur nodig, zoals laadpalen. Het plaatsen van deze laadpalen is niet alleen tijdrovend, het kost ook veel geld en ruimte om een laadpaal te plaatsen. Dit is geen schaalbare oplossing voor de toekomst.

Met deze gedachte werkt het Solar Team Eindhoven sinds 2012 aan 's werelds meest efficiënte en meest innovatieve gezinsauto's op zonne-energie. In 2013 presenteerden we Stella: 's werelds eerste vierzitter op zonne-energie. Met Stella hebben we laten zien dat zonnewagens veel dichter bij de realiteit staan dan mensen dachten. Stella Lux en Stella Vie volgden respectievelijk in 2015 en 2017. Dit jaar hebben we voor de vierde keer op rij de Bridgestone World Solar Challenge gewonnen met de Stella Era. Het doel was meer dan alleen de wedstrijd winnen, we wilden de automotive sector laten zien dat dit ook een functionele gezinsauto is.

We kunnen de overgang naar duurzame mobiliteit versnellen door de grootste oneindige energiebron te gebruiken: onze zon. Met onze auto’s hebben we bewezen dat het mogelijk is om een gezinsauto op zonne-energie te laten rijden en we hebben het potentieel van zonnewagens ontgrendeld door energiepositief te rijden: we wekken in gunstige omstandigheden meer energie op dan dat we verbruiken. Als je op een andere manier naar het ontwerp van een auto kijkt en de nadruk legt op laaggewicht en hoge efficiëntie dan kun je de auto zo maken dat het geen energie kost, maar oplevert.

Zonneauto’s zijn dus eigenlijk kleine krachtcentrales op wielen. Auto’s die rijden op zonne-energie kunnen daarom  een schaalbare oplossing zijn voor het genereren van groene energie. Stella Era is dan ook ’s werelds eerste laadpaal op wielen: ze deelt haar groene energie met andere elektrische voertuigen om haar heen. Zo zorgt ze ervoor dat er groene energie beschikbaar is op plekken waar nog geen laadpalen staan.

Innovatieve technologie nodig om het proces te versnellen

Om laaggewicht en hoge efficiëntie van de auto mogelijk te maken, is innovatieve technologie nodig. Daarom doen we simulaties met behulp van cloudtechnologie. Op een normale computer duurt het oneindig lang om deze simulaties te draaien. Door gebruik te maken van de rekencapaciteit van Amazon Web Services (AWS) worden de simulaties geautomatiseerd, zo duurt het geen weken meer maar uren. Dit is een game changer voor ons, hierdoor kunnen we ons meer focussen op het simuleren van ontwerpen om een beter eindresultaat te krijgen. De on demand rekencapaciteit van AWS gebruiken we ook voor het ontwerp van de auto. Zo kunnen we de auto zo licht mogelijk produceren zonder in te leveren op kwaliteit.

Een andere belangrijke factor om rijden op zonne-energie mogelijk te maken is het voorspellen van het weer. Wij maken daarom gebruiken van ons uitgebreide weather forecast system. Deze tool berekent in de cloud hoeveel energie we kunnen verwachten en hoe ver en met welke snelheid er die dag gereden kan worden om te bestemming te halen. Met AWS wordt dit proces geautomatiseerd, waardoor het team alleen de relevante informatie krijgt en snel keuzes kan maken over de strategie waarmee die dag gereden zal worden. Denk hierbij aan de snelheid en met hoeveel passagiers we meenemen.

We hopen het voorbeeld te zijn voor de industrie om te laten zien hoe mobiliteit radicaal anders kan. De Stella Era laat zien wat technologie kan doen voor de automotive sector, wat de toekomst kan zijn, hoeveel energie een auto kan opleveren en dat je deze energie kan delen met je eigen omgeving.  We willen een oproep doen aan de automotive-branche om innovatieve technologieën in te zetten zodat we het proces naar duurzame mobiliteit kunnen versnellen. Om je nog een mooi voorbeeld mee te geven: onze oprichters zijn een commerciele onderneming gestart en hebben de eerste zonne-auto gelanceerd, de LightYear One.

Evan Quadvlieg
Technical Acquisition Manager, Solar Team Eindhoven