Webwinkeliers bundelen krachten op online fora

Uit onderzoek van Webwinkelcommunity is gebleken dat webwinkeliers behoefte hebben aan mogelijkheden om krachten te bundelen. Bij een webwinkel beheren komt vaak veel meer kijken, dan het verwerken van binnenkomende orders alleen. Hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Op welke manier verkrijg je hogere posities in de zoekresultaten? Welk online boekhoudpakket is het meest geschikt voor een webwinkel? Het zijn vragen waar veel webwinkeliers het antwoord niet direct op hebben. Door kennis uit te wisselen op online fora, komen ze verder.

Onderzoek naar kennisdeling onder webwinkeliers
Het onderzoek van Webwinkelcommunity werd gedaan via sociale media, bestaande fora en gesprekken met webwinkeliers. Uit dit onderzoek bleek dat liefst 57.6% van de ondervraagden behoefte heeft aan de mogelijkheid om kennis te delen met andere webwinkeliers. Dit gebeurt vaak niet meer via offline kanalen, zoals een beurs of rondetafelgesprek, maar voornamelijk online. Er zijn diverse digitale mogelijkheden, waarop kennis gedeeld kan worden. Naast een online forum is dat bijvoorbeeld ook Slack of Skype.

Snel een vraag kunnen stellen aan collega’s
Voornaamste voordeel van een online forum is de mogelijkheid om snel een vraag te stellen aan collega’s. Daarbij is het op een forum makkelijker om het overzicht te bewaren, dan bijvoorbeeld in een chat op Slack of Skype. Denk aan de mogelijkheid om gesprekken binnen het forum op een later moment nog eens terug te lezen, bepaalde berichten op te slaan, enzovoorts. De combinatie van zowel een forum als een mogelijkheid om met collega’s te chatten, wordt vaak als de beste optie beschouwd.  

Besproken onderwerpen op fora
Op online fora voor webwinkeliers worden sterk uiteenlopende onderwerpen besproken. Denk aan volledige stappenplannen voor startende ondernemers, mogelijkheden om kosten te besparen voor ondernemers die momenteel al een webwinkel hebben en bijvoorbeeld stappen die gezet moeten worden om hoger in de zoekresultaten te komen. Ieder van de deelnemende webwinkeliers heeft zijn of haar eigen expertise. Door deze kennis te delen met collega’s binnen deze branche, helpen zij elkaar verder. De een heeft veel kennis over het gebruik van boekhoudpakketten, terwijl anderen gespecialiseerd zijn in search engine optimization (SEO).  

Fora openen tijdelijk hun deuren
Webwinkelcommunity heeft, als initiator van dit onderzoek, besloten haar deur tijdelijk te openen voor nieuwe leden. Vanaf 12 mei 2020 is het voor geïnteresseerden mogelijk om een kijkje te nemen op dit forum via deze link: leden.webwinkelcommunity.nl. Het geeft je inzage in hetgeen deelname aan een dergelijke community jou als webwinkelier op kan leveren.  

Eurolutions is een internetuitgeverij uit Utrecht dat zich heeft gespecialiseerd in zakelijke media. Het werd opgericht in 2002 en verdiende in eerste instantie zijn sporen als website-bouwer. Al snel werd de opgedane kennis en ervaring ingezet om andere (startende) ondernemers te informeren.

Eurolutions beheert momenteel enkele eigen online uitgaves die allen gerelateerd zijn aan zelfstandig ondernemen of aan ecommerce-activiteiten, zoals het starten van een eigen webwinkel. Enkele van de websites uit het portfolio van Eurolutions zijn Investeerders.nl, Ondernemen & Internet, BVbeginnen.nl en Eenmanszaakoprichten.nl. Op deze websites vinden startende ondernemers, particuliere investeerders en zzp'ers honderden pagina's vol interessante en nuttige informatie die hen helpen met het oprichten van een bedrijf, het investeren met eigen vermogen of het opgeven van hun belastingen.