Welke verzekeringen heeft uw bestelauto nodig?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:22

Persbericht - Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: ja, er is een aparte bestelautoverzekering. Waarom dat zo is en wat de verschillen zijn met een andere autoverzekering, leggen we u graag uit in dit artikel. Zo weet u zeker dat uw bestelauto goed verzekerd is.

Speciaal voor uw auto met ‘grijs kenteken’

Het is alweer jaren geleden, maar er was een tijd dat bestelauto’s echt een grijs kenteken hadden. Dat is inmiddels niet meer het geval, maar in de volksmond wordt een auto met laadruimte of laadbak nog steeds vaak ‘grijs kenteken’ genoemd. Volgens de Belastingdienst is uw wagen een bestelauto wanneer er achterin geen zitplaatsen in aanwezig zijn en u hem vooral gebruikt voor goederenvervoer.

De voorwaarden voor een bestelautoverzekering

Wanneer u een particulier bent die niet bedrijfsmatig met een bestelauto of bestelbus rijdt, kunt u een gewone autoverzekering afsluiten. Een zakelijke verzekering is dan niet nodig. Dat is anders wanneer uw bestelauto in de boekhouding van uw bedrijf is opgenomen en u er goederen mee vervoert. In dat geval is een aparte bestelautoverzekering wél nodig.

Kies uw bestelautoverzekering: WA, WA beperkt casco of allrisk

U gebruikt de auto zakelijk voor goederenvervoer en u wilt uw bestelauto verzekeren? Dat kan op drie manieren, dus net zoals met uw personenauto. U kunt kiezen uit WA, WA beperkt casco en allrisk.

• Met een WA-bestelautoverzekering bent u alleen verzekerd voor de schade die u veroorzaakt aan anderen. Dit type verzekering wordt vooral gekozen wanneer de bestelauto 10 jaar of ouder is.
  • Kiest u voor WA beperkt casco, dan is ook een groot deel van de schade die ontstaat aan uw eigen bestelauto gedekt. Denk bijvoorbeeld aan ruitschade, diefstal- en inbraakschade en brand-, storm- en natuurschade. Vooral voor bestelauto’s die tussen de 6 en 10 jaar oud zijn, is dit verzekeringstype geschikt.
  • De beste bestelautoverzekering is allrisk. Hiermee bent u voor alle eerder genoemde zaken verzekerd en ook nog eens voor schade die ontstaat door vandalisme of een aanrijding die uw eigen schuld is. Dit type wordt meestal gekozen wanneer de waarde van de bestelauto nog hoog is. Daarom is hij favoriet bij het verzekeren van auto’s tot 6 jaar oud.

In principe is de bestelautoverzekering hetzelfde als de bedrijfsautoverzekering. Dat heeft te maken met het zakelijk gebruik ervan. Voor de verzekeraar is er geen verschil tussen de bestelbus van een metselaar en de zakelijke auto van een accountmanager.