Werken met een Offshore Development Team: 3 Strategieën om à la minute over te nemen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:31

Persbericht - In theorie is het nu makkelijker dan ooit om te werken met development teams die op verschillende locaties zitten. Mede dankzij het internet, mobiele telefoons en natuurlijk de cloud is het relatief eenvoudig om een goedlopende, internationale organisatie te runnen. Maar voordelen als flexibiliteit en connectiviteit brengen ook uitdagingen met zich mee (denk aan verschillende locaties en tijdzones bijvoorbeeld).

In de praktijk komt het erop neer dat bij het werken met een offshore development team nét wat meer komt kijken dan simpelweg een kantoor aan de andere kant van de wereld en een supersnelle internetverbinding. Als je met een offshore team wil gaan werken is enige specifieke kennis echt wel vereist. Hier zijn 3 strategieën die je à la minute over kunt nemen.

I. Creëer de Juiste Omgeving

Klinkt logisch, toch? Het succes van een goede relatie tussen het hoofdkantoor van een bedrijf en de development teams die op afstand zitten begint met de omstandigheden waarin de werknemers hun werk doen. Vergeet daarbij niet om aandacht te besteden aan de volgende aspecten:

Betrokkenheid

Werknemers aan beide kanten van de planeet moeten bereid zijn om een goed werkende offshore operatie neer te zetten. Dat betekent in de eerste plaats dat je development team bereid moet zijn om zich voor een lange(re) termijn aan jouw bedrijf te verbinden. Daarnaast moeten alle betrokkenen er geen problemen mee hebben om regelmatig op en neer te reizen.

Om het verloop van werknemers zoveel mogelijk te beperken is het belangrijk dat je de juiste mensen aanneemt. Zorg er daarom voor dat je al tijdens het sollicitatieproces volledig open kaart speelt. Vertel kandidaten wat jij verwacht van hen, maar ook wat de baan precies inhoudt. Als er bijvoorbeeld veel gereisd moet worden voor de job, vertel dit dan aan de sollicitanten en vraag hen of ze hiermee akkoord zijn. Hoe meer kandidaten van tevoren al weten over de baan, hoe beter.

Verantwoordelijkheid

Als (zogenaamd) iedereen verantwoordelijk is, is het heel makkelijk voor mensen om zich achter anderen te verschuilen en dan voelt uiteindelijk dus niemand zich verantwoordelijk. Daarom is het goed om minstens één persoon als hoofdverantwoordelijke aan te wijzen voor zijn of haar land. Zo weet je in elk geval zeker dat zij altijd in het belang van jouw bedrijf zullen handelen.

Infrastructuur

Jouw talent op afstand heeft natuurlijk een mooie en inspirerende plek nodig om te kunnen werken – net als de mensen op het hoofdkantoor. Een snelle en betrouwbare internetverbinding is daarbij nog maar het begin. Probeer om dezelfde sfeer te creëren als op het hoofdkantoor, dat zorgt ervoor dat je offshore development team zich echt onderdeel van het bedrijf voelt. Denk aan dingen als de kunst die aan de muren hangt, het kantoormeubilair of die coole vergaderruimte die volledig door je werknemers is ingericht.

Bij Gapstars kijken we naar alle specifieke wensen en voorkeuren van de organisaties waarmee we samenwerken. We zorgen ervoor dat jouw kantoor, werkplekken en scrum room helemaal klaar zijn voor gebruik op het moment dat jouw nieuwe development team van start gaat.

Een Goede Sfeer

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste aspect uit het rijtje. Meer nog dan een super goede sfeer is het de bedrijfscultuur die telt. Creëer een cultuur die de basis wordt van het succes van jouw organisatie. Zorg ervoor dat je precies weet waar jouw bedrijf voor staat en wat jouw kernwaarden zijn zodat je deze direct kunt delen met de mensen in het offshore development team. Er zijn drie dingen die je daarbij sowieso wil aanmoedigen, ongeacht je bedrijfscultuur: plezier hebben in het werk, een ondernemersmentaliteit en open staan voor nieuwe ideeën.

II. Creëer een Culture of Excellence

Oké, door naar de tweede strategie nu. Eerder noemden we al kort het belang van een goede bedrijfscultuur, daar zullen we hier nog wat dieper op ingaan.

Een Agile Manier van Werken

Misschien heb je onze blog over Agile software ontwikkeling al gelezen (zo niet, dan kun je deze hier terugvinden), maar waar het op neerkomt is dit: Agile is de toekomst. Mede daarom is het belangrijk dat je offshore development team deze manier van werken binnen het bedrijf promoot – een duidelijk zichtbare en flexible methode – zowel vanuit een technisch perspectief als vanuit een procesmatig perspectief. Er zijn verschillende agile methodes die je kunt gebruiken, bij Gapstars werken alle teams volgens de Scrum methode.

Alles Delen

Dit heeft te maken met de goede werksfeer en open cultuur waar we het eerder al over hadden. Vooral wanneer je met een offshore team werkt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je developers zich echt onderdeel van het bedrijf voelen. Er zijn heel veel verschillende dingen die je kunt doen om dit te bewerkstelligen, maar hier zijn in elk geval alvast een paar voorbeelden:

• Maak een apart kanaal op bijvoorbeeld Slack waar iedereen random dingen zoals grappen, foto’s en anecdotes met elkaar kan delen. Zo moedig je ook meteen niet-werkgerelateerde interactie tussen collega’s aan.
  • Als je een wekelijkse (of maandelijkse) team call hebt, verander dan regelmatig de tijden waarop je deze calls plant. Op die manier is het niet elke keer het offshore team dat vroeg naar kantoor moet komen – of tot laat moet blijven – om aan de call deel te kunnen nemen. Zo laat je meteen aan iedereen zien dat je alle werknemers evenveel waardeert.
  • Het is belangrijk om mensen persoonlijk te zien en te spreken. Probeer daarom minimaal één keer per jaar een bedrijfsuitje te organiseren waarbij iedereen elkaar in levende lijve ontmoet.
  • Nieuwe ontwikkelingen binnen een bedrijf hebben vaak tijd nodig voordat ze volledig door iedereen worden geaccepteerd. Zorg ervoor dat je iemand hebt binnen je organisatie die de rol van ‘offshore promoter’ op zich neemt – of speel zelf voor offshore advocaat natuurlijk.

Governance

Creëer een duidelijke governance structuur waar iedereen zich comfortabel bij voelt. Laat je nieuwe development team zien wat de beste manier is om tijd, geld en andere hulpmiddelen in te zetten om resultaat te behalen. Vergeet alleen niet dat zij de experts zijn waar jij in hebt geïnvesteerd, dus luister zeker ook naar wat zij te zeggen hebben!

Feedback

Feedback is essentieel, zowel voor jou als voor je klanten. Daarom kiezen veel professionele organisaties ervoor om hun klanten van gestructureerde, constante feedback te voorzien. Constante feedback is ook wat je wil voor de developers in jouw offshore team, zodat zij altijd betrokken zijn bij de feedbackcyclus. Dankzij zogenaamde 360 graden feedback methodes kunnen developers en klanten van elkaar leren en samen naar een gemeenschappelijk doel toewerken: hoge kwaliteit software maken.

III. Trainingen & Cursussen voor Werknemers

Onze laatste strategie van vandaag heeft alles te maken met een populaire trend in werknemersland. Het al dan niet hebben van een goed aanbod aan trainingen en cursussen voor werknemers is een belangrijke reden voor mensen om (juist niet) voor een bepaald bedrijf te kiezen. Hier zijn een aantal dingen die je daarover moet weten.

Senior Developers

In een ideale wereld zouden de senior software developers binnen je bedrijf eigenlijk altijd een bepaalde verantwoordelijkheid moeten hebben om hun jongere en minder ervaren collega’s te helpen. Binnen de Gapstars community vinden we het extreem belangrijk om van elkaar te leren en zo te groeien. Daarom hebben wij een training ontwikkeld waarbij ervaren, senior developers regelmatig workshops geven; ook meteen een leuke manier voor mensen om hun collega’s beter te leren kennen!

Trainers

Elk offshore development team heeft zijn eigen ‘Master Yoda’ nodig. Trainers zijn ervaren software developers die niet alleen erg sterk zijn in het schrijven van codes, maar die ook precies weten hoe dit te vertalen in een begrijpelijke training. Zo zorgen zij ervoor dat nieuw talent wordt opgeleid tot bekwame – en gemotiveerde – software developers.

Kennisoverdracht

Het heeft geen zin om zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Daarom is het belangrijk dat de verschillende kantoren onderling zoveel mogelijk kennis, informatie en expertise delen. Dit kan bijvoorbeeld via een gemeenschappelijk chat kanaal of een bedrijfsforum. Voor een non-stop uitwisseling van oude en nieuwe kennis is het ook goed om developers en trainers regelmatig op en neer te laten vliegen.

Digitaal Leren

Werken met slimme, online tools hoort bij het werk van een software developer. Een digitaal platform is een goede manier voor jonge, minder ervaren developers om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Op die manier kunnen zij in hun eigen tempo leren. Letterlijk wat, waar en wanneer ze maar willen.

Nog Eén Ding

Bij Gapstars hanteren we altijd deze 3 strategieën voordat we beginnen met het zoeken naar een nieuw offshore development voor een van onze klanten. We starten meestal met het creëren van de juiste omgeving, zowel binnen de organisatie van onze klant als op onze locatie in Sri Lanka. Vervolgens zorgen we ervoor dat we een cultuur bouwen waarin constante feedback en het delen van informatie de twee belangrijkste pilaren zijn. Tot slot maken we samen met de klant en de developers een plan dat persoonlijke ontwikkeling en het leren van nieuwe vaardigheden aanmoedigt.

Voilà, dat is het voor vandaag, 3 strategieën over hoe te werken met een offshore development team. Geen volledige lijst misschien, maar zeker genoeg om je alvast een heel eind op weg te helpen.