Wordt dit de grootste (online) Black Friday ooit?!

Het coronavirus heeft het consumentengedrag in enkele maanden volledig weten te veranderen. Van shoppen in de stad zijn we naar shoppen op de bank gegaan. En dankzij een stijging in het aantal besmettingen zal de voorkeur voor online shoppen nog lang blijven.

Hoe moet dat dan met het kopen van nieuwe kleding voor dit najaar? En het kopen van cadeaus voor Sinterklaas en Kerst? Black Friday is normaal het moment om goedkoop in te slaan in de winkel. Maar met de huidige anderhalve meter regel wordt shoppen in de winkel tijdens Black Friday ons heel lastig gemaakt. Ook hiervoor geldt: van offline naar online. Maar ben jij als ondernemer wel klaar voor de grootste online Black Friday tot nu toe?

De Nederlandse Black Friday in 2020

Retailers wisten tijdens Black Friday 2019 een recordomzet van 850 miljoen euro neer te zetten. In deze periode werd maar liefst 10 miljoen keer met iDEAL afgerekend. Er werd dus volop online besteld, maar ook de winkels was het drukker dan ooit.

In het verleden maakten veel retailers gebruik van acties die enkel in fysieke winkels beschikbaar waren. Zo kon je als ondernemer het succes van online en offline deals apart van elkaar meten. Voor de editie in 2020 zal dat iets anders zijn, want zo’n 95% van het succes van Black Friday in Nederland zal dit jaar online afspelen. Voor jou als retailer is dit hét moment om te beginnen met creëren van campagnes via Google, Bing, Yahoo en sociale media, het schrijven van SEO-teksten en het aanmelden van Black Friday deals platformen zoals Blackfridaysale.nl. Zo kun je maximaal profiteren van de te verwachten stroom aan consumenten die online de beste deals willen scoren.

Zo kun je verantwoord inspelen op Black Friday

Het coronavirus zal een grote impact hebben op de traditionele manier van winkelen tijdens Black Friday 2020. Retailers zullen hun focus van fysiek verkopen naar online verkopen moeten verleggen. Vanwege de afstandsregels is het onmogelijk om een grote groep mensen toegang te verlenen tot winkels. Je kunt werken met shifts, waarbij je bij elke shift een beperkte voorraad in de winkel presenteert. Zo is er voor iedereen evenveel kans om deals te scoren. Toch is het ook dan belangrijk dat de anderhalve meter gehandhaafd wordt.

Wij snappen uiteraard ook dat jij als ondernemer wil profiteren van het online succes van Black Friday. Al helemaal nu Black Friday online zo populair gaat worden. Maar ben jij wel klaar voor dat online succes? Houdt rekening met de volgende factoren om van jouw webshop een groot succes te maken tijdens Black Friday 2020!

  • De capaciteit van de server: Kan de huidige server een grote stroom aan bezoekers aan?
  • Zijn de systemen klaar voor de hoeveelheid bestellingen? Een crash kan je duizenden euro’s aan omzet laten mislopen.
  • Hoe bereik je de consument met jouw Black Friday acties? Kies je voor Google Ads, social media campagnes, e mailmarketing of een mix hiervan?
  • Hoe zorg je dat er genoeg voorraad is voor het online publiek?
  • Heb je geoptimaliseerde pagina’s op je website waarop Black Friday deals worden weergegeven?
  • Heb je voldoende budget om te adverteren op zoektermen met hoog zoekvolume, zodat je zichtbaar blijft op de belangrijkste momenten? Denk aan de momenten vlak voor het werk, in de pauzes, na werktijd en in de avond.

Succes bij de voorbereidingen voor de grootste (online) Black Friday tot nu toe!