Zakelijk gekleed of casual naar kantoor?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:30

Persbericht - Casual kleding: dat was een behoorlijke verlichting voor werkend Nederland, toen deze trend werd geïntroduceerd. Eindelijk konden we de formele kleding achter ons laten. Geen driedelig pak met stropdas meer, maar een veel lossere stijl. Maar kan dat eigenlijk wel altijd? Zijn er geen situaties waarin je min of meer verplicht bent om zakelijk gekleed naar kantoor te komen?

Waarom een zakelijke outfit?

Met de komst van casual kleding leek het erop dat we ‘verlost’ waren van zakelijke kleding. Toch heeft zakelijke kleding nog wel degelijk nut. Het dragen van een zakelijke outfit geeft je namelijk meer uitstraling. Dat kan ook leiden tot een hoger salaris, blijkt uit onderzoek van een professor Economie uit Engeland. Dames en heren met een verzorgd uiterlijk maken sneller promotie dan zij die weinig aan persoonlijke verzorging doen.

Daarnaast vergroot het je geloofwaardigheid. Je kleding matcht met de verwachtingen van hoe jij je zou moeten gedragen in jouw functie. Het helpt daardoor om je zelfvertrouwen te vergroten.

Zakelijke kleding geeft je een autoritaire uitstraling. Mensen bepalen heel snel wat ze van iemand vinden. Kleding draagt daar vaak aan bij. Als je netjes gekleed bent, krijgt de ander het gevoel met iemand in gesprek te zijn die verstand van zaken heeft.

Wat kun je dragen?

We worden er blij van als we ons aan weinig regels hoeven te houden. Je kunt dan immers zoveel mogelijk dragen wat je zelf mooi vindt en wat bij jouw persoonlijkheid past. Maar je moet het niet overdrijven. Natuurlijk zijn er op kantoor een aantal ongeschreven regels.

De gouden regel: ‘let op het imago van het bedrijf waar je voor werkt’. Voor verschillende sectoren gelden verschillende kledingregels. Maak een inschatting van de bedrijfscultuur en van hoe representatief je moet zijn binnen jouw functie.

ICT en andere creatieve beroepen: casual kleding

In de ICT en andere creatieve beroepen kun je precies laten zien wie jij bent. Casual kleding is er zeer geschikt voor. Representatieve kleding wordt vaak als ‘stoffig’ en ‘saai’ gezien binnen deze sectoren. Binnen de ICT en andere creatieve omroepen zijn het vaak jonge bedrijven die de boventoon voeren. Bij hen past geen stoffig imago.

Waar moet je aan denken bij een ‘casual stijl’? Eigenlijk is casual heel vrij: spijkerbroeken, t-shirts en sneakers kunnen gewoon gedragen worden, maar er is wel een grens met vrijetijdskleding. Die grens behandelen we straks. Voor managers geldt trouwens dat ze iets representatiever gekleed gaan dan hun medewerkers. Een nette blazer straalt bijvoorbeeld al iets meer representativiteit uit.

Informeel en modern: ‘business casual’

Jonge, snelle bedrijven met een iets formelere bedrijfscultuur hanteren vaak een ‘business casual’-stijl. Deze stijl is veel veiliger en meer gekleed dan normale casual kleding. Bij deze stijl zien we vooral veel poloshirts en chino broeken terug. Nette sneakers om het geheel af te maken worden geaccepteerd, maar nette schoenen worden nog beter gewaardeerd.

Kleuren die we vaak zien, zijn donkergrijs, lichtblauw en wit. Zorg ervoor dat je er laid-back, maar wel netjes en verzorgd uit ziet. Dat betekent dat persoonlijke verzorging dus echt een must is.

Iets formeler: ‘smart casual’

Als business casual nog te informeel is, gaan we richting een bijna formele stijl. Deze stijl noemen we ‘smart casual’. Bij deze stijl mogen we denken aan nette pantalons, overhemden en colberts. De stropdas staat nog net niet op het lijstje van verplichte kleding. Over het algemeen is dit een veilige, stijlvolle keuze voor de meeste gelegenheden. Je kiest voor deze stijl bij een kantoorfunctie met een informeel, maar klassiek karakter. Denk hierbij aan een trenchcoat als winterjas, een overhemd en Chelsea boots.

Voor vrouwen is er nog een andere goede keus: zij kunnen een mooie zakelijke jurk dragen. Een zakelijke jurk is namelijk de ideale manier om vrouwelijkheid uit te laten stralen op kantoor. Dat is eens een keer iets anders dan een nette broek en een blouse.

In de financiële en juridische sector: formeel

In de financiële en juridische sector is het heel simpel. Je kiest hier altijd voor formele kleding. Een kostuum, compleet met stropdas. Dames dragen een mantelpak of broekpak. Vaak heeft het bedrijf bepaalde kledingvoorschriften, waarin precies wordt beschreven wat medewerkers moeten dragen.

Vooral bij managers in de bancaire sector komt dit vaak voor. Ook bij grote bedrijven met een formele bedrijfscultuur zien we deze stijl vaak. Natuurlijk geldt deze stijl ook voor bestuurlijke functies en algemeen management.

Absolute no-go: sportkleding

Een absolute no-go is vrijetijdskleding of sportkleding. Wat is nu het verschil tussen ‘casual’ en ‘vrijetijdskleding’? We bedoelen met ‘vrijetijdskleding’ kleding die je ook op straat zou kunnen dragen. Denk aan tanktops, korte broeken, slippers, versleten spijkerbroeken, gympies en dergelijke. Prima voor in je vrije tijd, maar niet passend voor op kantoor in de formele sector. Werk je in een informele sfeer? Dan zijn er wel mogelijkheden om sportief naar kantoor te gaan.

Tot slot: een praktische tip

Tot slot: een praktische tip. Bedenk welke indruk je  wel of juist niet wilt maken. Kijk daarna naar de afzonderlijke items van jouw kledingstijl. Een teveel aan sieraden draagt bijvoorbeeld vaak geen goede boodschap uit. Vraag jezelf af of je look een geheel is en wat de cliënt van jouw kledingstijl zal vinden.