Zakelijke zonnepanelen: duurzaam of vervuilend?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:44

Persbericht - Met zonnepanelen op je bedrijfsdak wek je zelf duurzame energie op. Zo bespaar je op je energierekening, terwijl je ondertussen bijdraagt aan een beter milieu. Echter hoor je ook vaak dat het produceren van zonnepanelen helemaal niet zo duurzaam is: er zou veel CO2 bij uitgestoten worden, en ook het vervoeren van de panelen zou erg vervuilend zijn. Sterker nog: dat zou per paneel zelfs meer schade opleveren dan ze tijdens hun levensduur ooit zullen besparen. In dit artikel duiken we in het productieproces van zonnepanelen, zodat we antwoord krijgen op de vraag of zakelijke zonnepanelen duurzaam of vervuilend zijn.

Hoe worden zonnepanelen gemaakt?

Zonnepanelen zijn opgebouwd uit heel veel zonnecellen. Die zonnecellen zijn op hun beurt gemaakt van silicium. Dit materiaal wordt gemaakt van kwartszand, dat wordt verhit en puur wordt gemaakt. Dit kost veel energie en dat levert behoorlijk wat CO2-uitstoot op. Dit argument wordt vaak gebruikt door tegenstanders van zonnepanelen, maar dat is niet helemaal terecht. Het is namelijk zo dat het ongeveer 2 á 3 jaar duurt voordat een zonnepaneel de energie heeft teruggewonnen die bij de productie is gebruikt. Op een levensduur van zo’n 25 tot 30 jaar winnen zonnepanelen dus zo’n 12 tot 15 keer hun eigen CO2-gewicht terug aan opgewekt vermogen.

Kun je zonnepanelen recyclen?

Het produceren van zonnepanelen is vanuit duurzaam oogpunt dus zeker verdedigbaar: tijdens hun levensduur besparen ze meer CO2 dan het produceren kost. Maar wat gebeurt er als de panelen zijn afgeschreven? Europese wetgeving schrijft voor dat minstens 85% van het gebruikte materiaal hergebruikt moet kunnen worden voor dezelfde doeleinden. Oftewel: een zonnepaneel moet zo gerecycled kunnen worden dat je er nieuwe panelen van kunt maken. Een aantal fabrikanten heeft een coöperatie opgericht om deze doelstelling te halen. Binnen deze coöperatie lukt het ze inmiddels om 96% van de materialen te hergebruiken in nieuwe panelen. In die zin zijn zonnepanelen dus erg duurzaam en niet vervuilend: ze kunnen voor veruit het grootste deel gerecycled worden. Met 350 miljoen nieuwe panelen per jaar is dit erg belangrijk voor de duurzaamheid van de zonne-energie.

De toekomst van zonnepanelen

De fabrikanten van zonnepanelen zitten verder ook niet stil, zodat zonnepanelen ook in de toekomst duurzaam en verantwoord blijven.

Zo wordt er op dit moment vaak lood en cadmium gebruikt in de panelen. Die zijn schadelijk voor de mens, al is dat alleen bij het produceren en hergebruiken van panelen en niet in het dagelijkse gebruik. En de producenten van zonnepanelen nemen uiteraard maatregelen, zodat hun werknemers veilig met deze stoffen kunnen werken. Maar tegelijkertijd wordt er hard gewerkt aan het verminderen van het gebruik van lood en cadmium. In sommige panelen wordt het zelfs niet meer gebruikt!

Antwoord: zijn zonnepanelen duurzaam of vervuilend?

Zonnepanelen zijn duurzaam en niet vervuilend. Hoewel er CO2 wordt uitgestoten bij de productie en transport ervan, staat dat niet in verhouding tot de hoeveelheid CO2 die je niet uitstoot door de productie van zonnestroom. Ook in andere momenten van de levenscyclus van zonnepanelen wordt intensief geïnnoveerd, wat de duurzaamheid ten goede komt. Uit allerlei studies blijkt dan ook dat zonne-energie een uitstekende manier is om op een duurzame manier stroom op te wekken.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor een zakelijke zonnestroominstallatie op jouw bedrijfsdak? Vraag dan gratis ons adviesrapport op maat aan en we vertellen je er alles over.