Zebra sluit eerste elektrische snellaadpaal voor taxi's aan in Groningen

Vrijdag 30 juni is de eerste elektrische snellaadpaal voor taxi’s aangesloten op de taxistandplaats bij het Hoofdstation van Groningen. 100% elektrische taxi’s uit Groningen kunnen vanaf die dag volledig rijden op lokaal opgewekte zonnestroom.

Initiatiefnemer was Groninger taxibedrijf Zebra, dat sinds zijn start een voorbeeld voor de taxibranche wil zijn op het gebied van transparantie, gemak en duurzaamheid. Een elektrische laadpaal op het centraal station is een onderdeel van deze strategie. Want zo, denken zij, dit zal meer taxibedrijven inspireren tot elektrisch rijden.

Grunneger Power ging aan de slag met deze vraag naar lokale, groene stroom op de taxizone. Norbert Buiter: “Er ligt voor ons een gezamenlijke opgave al om als stad Groningen in 2035 energieneutraal te zijn. Daar zijn burgers en overheid, maar ook lokale ondernemers zoals taxibedrijven voor nodig. Wij willen graag een bijdrage leveren aan het verduurzamen van binnenstedelijk (taxi)vervoer en het verminderen van de fijnstofemissie. Inmiddels rijdt Zebra met een 100% elektrische taxibus. Daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op. We hopen dat meer lokale taxibedrijven dit goede voorbeeld gaan volgen.”

Alfa Postcoderoos

De stroom waarop de taxi’s rijden is afkomstig van het gezamenlijke zonnedak op het Alfa-college in de Zeeheldenbuurt. Dit zonnedak kwam tot stand met buurtbewoners via de zogenaamde postcoderoosregeling. Door het opwekken van lokale postcoderoosstroom kan Grunneger Power haar leden een korting aanbieden op de stroom via de laadpalen. Daarmee wil zij het elektrisch rijden bevorderen voor particulieren, maar ook voor lokale ondernemers. Inmiddels hebben meerdere Groninger taxibedrijven aangegeven gebruik te gaan maken van de laadpaal.

Elektrische laadpalen

De eerste snellaadpaal voor taxi’s is een initiatief van Grunneger Power en het elektrische taxibedrijf Zebra. In samenwerking met de Gemeente Groningen, Enexis, leverancier Elbizz.com en coöperatief energiebedrijf Noordelijk Lokaal Duurzaam is dit project gerealiseerd. Inmiddels hebben meerdere Groninger taxibedrijven aangegeven gebruik te gaan maken van de laadpaal. Meer weten? Kijk op www.rijmetzebra.nl.

Zebra is de eerste elektrische taxi van Groningen en je vriend in vervoer. Hij helpt mensen vrij te bewegen in stad. Dit bereikt hij op een unieke manier. Hij kent zijn klanten en is eerlijk en duidelijk over zijn handelen. Zebra vertrouwt erop dat zijn klanten dat ook zijn. Geen onduidelijkheden of extra kosten maar helderheid.

Zebra rekent vooraf de ritprijs uit. Ook vertelt hij hoe laat de klant kan worden opgehaald en hoe laat de bestemming kan worden bereikt. Als de klant akkoord gaat wordt de rit gepland en komt Zebra zijn afspraak na. Om het wachten op Zebra aangenaam te maken rekent Zebra geen wacht- en voorrijkosten.

Het gaat bij Zebra niet alleen om de bestemming maar ook om de reis. Want dat is wanneer hij zijn klanten leert kennen. Hij wil zijn klanten gemak bieden en begint, als daar behoefte aan is, een gesprek. Zo maakt Zebra contact.

Overigens rijdt Zebra elektrisch. Dit betekent minder uitstoot en meer schone lucht. Omdat Zebra vooruitgang wil. Voor zijn vrienden én voor de wereld. Maar dat is toch normaal?