Zo kies je het juiste boekhoudprogramma voor je start-up

Als drukke start-up zit je er niet op te wachten om de boekhouding te doen. Veel entrepreneurs zien het als een vervelend ‘moetje’ dat zich iedere maand verplicht herhaald, met als ‘grande finale’ de belastingaangifte per kwartaal of per jaar. Het bijhouden van inkomsten en uitgaven en het versturen en innen van facturen vreet tijd. Tijd die je als natuurlijk liever gebruikt om te doen wat je het liefst doet en waar je bewust voor gekozen hebt. Juist, ja. Je start-up laten groeien als kool.

Toch hoeft de boekhouding geen vervelende klus te zijn waar je iedere maand met lood in je schoenen aan begint. Er zijn tegenwoordig namelijk veel goede softwarepakketten op de markt, die je als ondernemer digitaal ondersteuning bieden bij je administratie. Sommige pakketten zijn zelfs dusdanig uitgerust, dat je ermee ook direct je belastingaangifte kunt regelen.

Ruime keuze voor verschillende niveaus van je start-up

Boekhoudsoftware is er voor iedere fase en soort start-up. Het maakt niet uit of je startend bent of al een aantal jaren opereert en gaat richting scale-up. Voor iedere ondernemer is er een passend pakket te vinden. Maar waar let je nu precies op bij de aanschaf van boekhoudsoftware?

Ten eerste kijk je naar de functionaliteit en die kan nogal verschillen. Het ene pakket biedt een totaalplaatje waarmee je zonder boekhouder je gehele boekhouding zelf op orde houdt, terwijl het andere pakket een ‘simpele’ app is die zich vooral richt op starters.  Ten tweede hangt het natuurlijk af van de investering die je wilt doen. Ook hier geldt in de meeste gevallen: hoe uitgebreider de functionaliteit, hoe meer je betaalt.

Wat moet het doen?

Voor je een keuze gaat maken, is het verstandig om eerst te bedenken wat je verwacht van het pakket. Wat zijn de aspecten binnen je boekhouding die je zo veel mogelijk wilt laten automatiseren? Stuur je bijvoorbeeld veel offertes en facturen? Of heb je te maken met veel buitenlandse transacties en verlegging van btw of veel verschillende btw-tarieven? Vind je het een last om telkens al je onkosten in te moeten boeken? Of gaat het erom dat je meer overzicht krijgt op je balans en wil je duidelijk hebben wat er maandelijks binnenkomt en wat er uitgaat? Als je je eisenpakket goed helder hebt, dan maakt dat het kiezen voor het juiste pakket een stuk gemakkelijker.

Alle boekhoudprogramma’s bieden een gratis proefperiode of demo aan. Maak hier gebruik van en test 3 pakketten die je aanspreekt.  Zo ervaar je welk pakket het best past bij jouw start-up past en voorkom je een tijdrovende overstap in de toekomst.

Wat mag het kosten?

Natuurlijk is de aanschaf van een softwarepakket of een app voor de boekhouding een investering die zich, met name in besparing op tijd en frustratie, al snel uitbetaald. De verschillende pakketten zijn divers geprijsd.

Vaak wordt er een maandbedrag gerekend, dat varieert van een kleine tien euro tot over de vijftig euro. Het prijskaartje hangt af van wat je kunt met het pakket.

Zo is de service van MyFinance een app die bij uitstek geschikt is voor startende ondernemers. Je betaalt er rond de acht euro per maand voor. Ben je al verder en groter en heb je een dienst nodig waarin je bijvoorbeeld direct je belastingaangifte kunt regelen?

Dan ben je rond de 39 euro kwijt voor bijvoorbeeld Thinq. Als je kiest voor de diensten van e-Boekhouden.nl, kun je de eerste vijftien maanden gratis gebruik maken van het pakket, daarna ga je pas een maandelijkse bijdrage betalen. Deze dienst heeft als voordeel dat het pakket erkend wordt door de Belastingdienst.

Een keuze maken

Er zijn in Nederland ruim honderd verschillende boekhoudprogramma’s die allemaal zo hun eigen voors en tegens hebben. Door scherp in de gaten te houden wat je aan functionaliteiten wenst en door al vooraf te bepalen wat je maandelijks wilt uitgeven, kun je snel een goed geïnformeerde keuze maken. En dat is prettig, zeker voor ondernemers die hun schaarse tijd wel ergens anders aan kunnen en willen besteden.

Stop met dwalen door de online marketing jungle

Laten we eerlijk zijn, online is enorm overweldigend. We zijn er allemaal wel eens in verdwaald.

Wat dat betreft is het net een jungle.

Er zijn duizenden routes, ontwikkelingen, technieken, trends en valkuilen. Daarnaast zijn er allemaal goerilla's die continu roepen dat hun techniek of truc je gaat helpen meer succes te krijgen. Ze geven je het gevoel dat het online succes voor het oprapen ligt. De praktijk wijst echter anders uit....

Misschien is het tijd om even op adem te komen, een stap terug te doen en vanaf een afstandje te bekijken wat nou voor jouw bedrijf, met jouw mogelijkheden en met jouw verhaal de beste marketing strategie is in de online jungle. 

Om zo de online marketing jungle in jouw voordeel in te zetten. Zodat je opvalt, de juiste bezoekers aantrekt en klanten krijgt.  

Laat the Runneboom Connection als gids voor de online marketing jungle jou hierin helpen. Wij doen dit middels training, advies en uitvoer.