Zo stomen wij kinderen klaar voor het leven in een digitaliserende en globaliserende wereld

Onze samenleving verandert in hoog tempo, en startups spelen een cruciale rol in onze economie. Daarom is het zo belangrijk dat creativiteit, oplossingsgerichtheid, ondernemerschap en digitalisering aan bod komen in het onderwijs. Dat kan vandaag al.

Zonder startups geen innovatie, lijkt het. Bedrijven werken steeds vaker samen met kleine partijen om te innoveren. Als deze creatieve mensen de ruimte krijgen ontstaan nieuwe business- en verdienmodellen, blijkt uit het RaboResearch-onderzoek ‘Meer startende sterren: het toenemende belang van startups in Nederland’.

Het uitstralingseffect van de startups is potentieel groot. Maar de directe economische impact is beperkt, want jaarlijks worden slechts zo’n veertig startups echt succesvol. Gelukkig is de verwachting dat het aantal startups flink gaat groeien. Hoe zorgen we ervoor dat potentiële toppers daadwerkelijk gaan uitblinken?

 

Het begint volgens ons met goed onderwijs. Creativiteit, oplossingsgerichtheid, ondernemerschap en digitalisering zijn belangrijke aspecten. We zien dit ook terug in het eindadvies van Onderwijs2032. Het platform adviseert bijvoorbeeld om digitale vaardigheden op te nemen in het curriculum, en wijst op het belang van vakoverstijgende vaardigheden als creëren.
 

Vernieuwing van het onderwijs duurt alleen jarenlang. Daarom is het belangrijk om ook naar het heden te kijken. Leerlingen kunnen zich ontwikkelen door workshops en lessen te volgen bij externe organisaties. Zij hebben in huis wat leraren willen geven, maar vaak niet kunnen bieden. Er zijn enkele gespecialiseerde organisaties die workshops voor het onderwijs aanbieden.

Sjoerd Berendsen organiseert onderwijs workshops bij Kleinkunstig. Hij ziet dagelijks wat het met kinderen doet. “Creativiteit is een verborgen kapitaal dat alle kinderen in zich hebben. Dit zichtbaar maken helpt ze om uit te groeien tot volwassenen die meer mogelijkheden en oplossingen zien, en daarmee de ondernemende cultuur van Nederland versterken.

Neem bijvoorbeeld de workshop Hololens. Hierin maken kinderen kennis met de toekomst: augmented-, virtual- en mixed reality. Met de HoloLens op zien zij bijvoorbeeld hologrammen in de werkelijke wereld, en samen maken ze een eigen virtuele sculptuur. En als ze niet aan het bouwen zijn, maken ze een virtuele animatie in een virtueel klaslokaal. Via workshops als deze, ontdekken kinderen hoe ze innovatieve technieken creatief kunnen inzetten; iets wat belangrijk is voor toekomstige startups.

Naast Kleinkunstig zijn er andere organisaties die soortgelijke lessen geven. Leerkrachten zijn ambitieus, maar hebben vaak niet de mogelijkheid om dit zelf aan te bieden. Laten we er samen voor zorgen dat hun ambities werkelijkheid worden, zodat we kinderen klaarstomen voor het leven in veranderende wereld.”

Zakelijke teksten zijn mijn passie. Als journalist en tekstschrijver verdiep ik mij in zakelijke en economische onderwerpen met specialisatie in retail, e-commerce en fashion.