Zo zorg je voor een brandveilig kantoor

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:35

Persbericht - Bij brandveiligheid denken veel mensen aan het eigen huis. Dat is logisch, maar je brengt iedere dag rond de 8 uur door op je werkplek. Een brandveilig kantoor is dan ook een echte must. Jaarlijks zijn er tussen de 6.000 en 8.000 bedrijfsbranden, wat een grote impact heeft. Maar liefst de helft van deze bedrijven gaat binnen een jaar na de brand kopje onder. Weet jij hoe het zit met de brandveiligheid bij jou op kantoor?

Vluchtwegen

De veiligheid van je mensen staat altijd voorop. Goede uitgangen en vluchtwegen zijn dan ook essentieel. Alle ingangen, doorgangen, uitgangen en de trappen, gangpaden en hellingbanen moeten vrij zijn van obstakels en ook is er een wettelijk vereiste minimum breedte van 1,1 meter. Controleer eens of je de vluchtwegen direct kunt openen en of deze niet geblokkeerd zijn. Blijven de deuren ook niet langer dan nodig open? Dichte deuren vormen namelijk een brandwerende functie. Breng tijdens je rondje door het kantoorpand direct de brandbare materialen in kaart, zoals rondslingerende pallets, oud papier dat rondslingert en brandgevaarlijke stofferingen en versieringen. Veel branden in bedrijfspanden ontstaan door onveilige elektriciteitsbedrading of door beschadigde apparatuur. Laat bij twijfel eens een erkend installateur langskomen en zorg ervoor dat alle apparaten aan het eind van de dag worden uitgeschakeld.

Investeer in brandveiligheid

Er zijn talloze maatregelen die je kunt treffen om te voorkomen dat een brand verder om zich heen grijpt wanneer deze ontstaat. Een kleine brandblusser werkt al zeer doeltreffend. Het is belangrijk dat brandblussende middelen eenvoudig bereikbaar zijn en op iedere verdieping ten minste een brandblusser aanwezig is. Controleer regelmatig de rookmelders en investeer bijvoorbeeld in brandwerende gordijnen. Wanneer je tijdig in kunt grijpen blijft de schade beperkt waardoor je hopelijk geen nieuwe kantoor inrichting nodig hebt, en hebben jouw medewerkers voldoende de tijd om weg te komen.

Brandoefening

Door jouw personeel te betrekken bij de brandveiligheid creëer je meer draagvlak op het gebied van bepaalde regels, zoals het niet blokkeren van bepaalde uitgangen, en kan iedereen in geval van nood makkelijker wegkomen. Door regelmatig een brandoefening of ontruimingsoefening te houden weten jouw werknemers waar de vluchtwegen zich bevinden. Ook wil je jouw medewerkers inlichten over de locaties van de brandblussers en hoe deze werken. Binnen jouw organisatie moet er een ontruimingsplan zijn waarbij iedereen weet welke verantwoordelijkheden ze moeten nemen en wat ze precies moeten doen in het geval van brand.