Zonnepanelen op een bedrijfspand: wat zijn de voordelen?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:41

Persbericht - Steeds meer daken in Nederland zijn voorzien van zonnepanelen. Ook voor ondernemers kunnen zonnepanelen een interessante keuze zijn. De kosten voor energie zijn voor veel ondernemers namelijk vaak een hoge kostenpost. Door zonnepanelen op het bedrijfspand te plaatsen, zorg je voor een lagere energierekening en je bent ook nog eens duurzaam bezig. Wat zijn nog meer voordelen?

Investering voor de toekomst

Door het plaatsen van zonnepanelen op het dak, bespaar je direct op de energierekening en doe je een goede investering voor de toekomst. Dankzij de vele fiscale voordelen waar bedrijven gebruik van kunnen maken, heb je de investering in zonnepanelen al binnen vijf jaar terugverdiend. Daarna geniet je nog jaren van gratis stroom. Het is trouwens ook mogelijk om via de Belastingdienst btw op aanschaf en installatie terug te vragen.

Niet meer afhankelijk van het energiebedrijf

De energieprijzen stijgen momenteel met ongeveer 8% per jaar. Dat is dan ook de reden dat steeds meer bedrijven voor zonnepanelen kiezen. Stroom uit zonnepanelen is namelijk veel goedkoper dan stroom uit het stopcontact. Als je gebruik maakt van zonnepanelen, dan is het mogelijk om je totale elektriciteitsgebruik zelf op te wekken. Hierdoor bespaar je naast geld ook veel energie. Daarnaast heb je ook niet meer te maken met de prijsstijgingen die energiebedrijven regelmatig doorvoeren. Jaarlijks energie vergelijken en wisselen van energieleverancier is dus eigenlijk niet meer nodig.

De waarde van het pand wordt verhoogd

Door het plaatsen van zonnepanelen, krijgt het bedrijfspand een hoger energielabel. De waarde van het pand zal hierdoor stijgen. Een pand met lagere energiekosten heeft voor veel kopers en bedrijven een meerwaarde. Dit zorgt er namelijk voor dat zij een lagere energierekening kunnen verwachten.

Profiteer van subsidies en belastingvoordelen

Ondernemers kunnen een beroep doen aantrekkelijke subsidies en belastingvoordelen. Hierdoor wil de overheid er voor zorgen dat steeds meer bedrijven overstappen op groene stroom. Allereerst is er de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Met dit belastingvoordeel kan de ondernemer 28% voordeel krijgen op een totale investering tot €56.192,- per jaar. Zonnepanelen komen ook in aanmerking voor de Energie-Investeringsaftrek, beter bekend als EIA. Dit is een regeling die van toepassing is voor ondernemers die een zonne-installatie aanschaffen van 25kWp of meer. Vervolgens mag de ondernemer voor elke kWp €7 50,- opvoeren aan kosten. Over deze kosten wordt vervolgens 45,5% belastingvoordeel gegeven. Daarnaast is er ook SDE+ subsidie beschikbaar voor grotere projecten.

Goed voor het duurzame imago van het bedrijf

Als je als bedrijf zijnde zonnepanelen aanschaft, dan lever je een positieve bijdrage aan een duurzame toekomst. Zonne-energie is namelijk uiterst milieuvriendelijk. Door er gebruik van te maken, ben je niet meer afhankelijk van fossiele brandstoffen, Dit is uiteraard ook goed voor het imago van het bedrijf. Het bedrijf geeft op deze manier het goede voorbeeld en draagt uit dat duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen noodzakelijk is om klimaatverandering tegen te gaan.