ZUM.nl lanceert DIY fashion webshop bedrijf met onder andere mondkapjes

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:56

Persbericht - PERSBERICHT – Webshop Zum.nl heeft besloten om een andere koers te varen. Waar voorheen de focus lag op gadgets en electronica, heeft eigenaar Thanh Lanh Tran besloten om zijn focus te verleggen op authentieke handgemaakte producten van eigen bodem. In dit artikel geeft hij tekst en uitleg bij de koerswijziging en vertelt hij wat Zum.nl consumenten te bieden heeft.

Authenticiteit wint terrein
Het komt niet uit de lucht vallen dat ZUM.nl het over een andere boeg gooit. Dit heeft geenzins te maken met tegenvallende resultaten op het electronica-vlak, maar Tran constateert wel een toenemende mate van interesse in producten waarmee consumenten uniek en authentiek kunnen zijn. Tran zegt hierover:

“Het is opvallend te constateren dat consumenten vandaag de dag zich vooral richten op het creeëren van hun eigen identiteit. Hun eigen looks, hun eigen profiel en hun eigen unieke eigenschappen. Er is vandaag de dag geen goed of fout meer. Er is vooral ‘mainstream’ en ‘authenticiteit’.”

Dat er binnen de laatste niche kansen liggen, zoveel mag duidelijk zijn. ZUM.nl heeft dan ook besloten om het roer om te gooien en om consumenten te helpen hun eigen stijl te creeëren met handgemaakte items. Hierdoor is elk individueel exemplaar uniek en is de consument verzekerd dat er op de hele wereld nergens iemand met een exact identiek exemplaar van een item rondloopt, aldus Tran.

Het productportfolio van ZUM
Waar veel bedrijven zich richten op de grotere items als broeken, jurken, jassen of shirts, heeft Tran besloten zich met name te richten op een diversiteit aan accessoires. Niet alleen sieranden en huisdecoraties, maar ook kussens, hoofdbanden en mondkapjes vallen in het assortiment. Een logische keus, wanneer je kijkt waar consumenten vandaag de dag zich hun eigen stijl uniek mee maken, zo stelt Tran. Hij vervolgt:

De tijd dat iemand zijn persoonlijke stijl accentueert met een bepaalde broek of shirt, jurkje of zelfs een bepaalde jas ligt al een tijdje achter ons. Tegenwoordig ligt de focus vooral op een unieke hoofdband, een bepaalde soort sieraad of accessoire of zelfs mondkapjes. Tsja, mondkapjes. Een noodzakelijk kwaad, maar daardoor natuurlijk juist dé uitgelezen kans om aan een maatschappij te tonen wie je daadwerkelijk bent. Dé kans om verschillend te zijn.

In de toekomst wordt een verdere uitbreiding van het productportfolio zeker niet uitgesloten. Hierin is de klantvraag natuurlijk leidend. Zeker wanneer klanten aangeven een verdere diversificatie van het productaanbod op prijs te stellen, zullen we hierin meegaan, zo laat Tran weten op de gestelde vraag. Een logische uitbreiding zou volgens hem liggen in de hoek van sjaals, seizoensgebonden kleding en accessoires, maar ook gordijnen, horloges en omslagdoeken behoren volgens Tran tot de mogelijkheden.

Elk item uniek in zijn soort
Wat ZUM onderscheidt van gelijksoortige bedrijven is het feit dat elk item in de winkel handgemaakt is, in eigen productie. De productie is dus niet uitbesteedt naar een willekeurig derdewereldland, maar wordt op eigen bodem met zorg geproduceerd voor een marktconform tarief.

ZUM manifesteert zich op die manier als een winkel die uitsluitend met zorgvuldig ontworpen designs op de markt komt, enig in zijn soort. Daarnaast hebben klanten ook nog eens de mogelijkheid om specifieke wensen door te geven, zodat het product geheel naar eigen wens en smaak kan worden ontworpen en opgeleverd. Een uniek concept, zo meent Tran.

De kennis binnen het bedrijf is zeer divers en hierdoor is het altijd mogelijk om met een klant mee te denken om een droomconcept werkelijkheid te laten worden. Hierin is geen opgave te groot en is het bedrijf in staat om op elke klantbehoefte nauwkeurig aansluiting te vinden.

Alle producten zijn van hoogwaardige kwaliteit materiaal gemaakt. Alles wat op maat gemaakt wordt kan geheel naar eigen inzicht worden vervaardigd. Alle kleuren, type stoffen, materialen (polyester, katoen, et cetera), eigen stijl, bekleding en concept kunnen volledig in samenwerking met ZUM worden uitgewerkt en gerealiseerd.

Het paradepaardje van het bedrijf is het handgemaakte mondkapje met kleine gekleurde hagedisjes, die een bijzonder vrolijk en zomerse look geven. Andere hoogvliegers die momenteel gretig worden afgenomen zijn mondkapjes met een bloemenmotief of de mondkapjes waar zonnebloemen op afgebeeld worden.

Mondkapjes verplicht of niet?
Dat er een stevige toename in de vraag naar mondkapjes is, zal voor niemand een verrassing zijn. Sinds de Nederlandse regering besloot dat met ingang van 1 juni 2020 in het gehele Openbaar Vervoer mondkapjes verplicht zijn, is de vraag naar mondkapjes sterk toegenomen.

Tel daarbij op dat medio juli binnen praktisch de gehele EU het reisverbod is ingetrokken en het zal niet meer dan logisch zijn dat mondkapjes zo nu en dan niet aan te slepen zijn. In het bijzonder omdat in veel landen buiten Nederland momenteel een mondkapjesplicht geldt voor alle publiekelijke binnenlocaties, zoals horeca, supermarkten, tankstations, musea en winkelcentra.

Ook in Nederland is het nog maar de vraag of we de rest van 2020 zullen volmaken zonder een verplichting vanuit de overheid om ook in Nederland mondkapjes te dragen op vooraf vastgestelde plaatsen. Het lijkt dan ook vooral een kwestie van ‘wanneer’ en niet eens zozeer de vraag ‘of’ een dergelijke plicht ingesteld zal worden.

Geen zorgen om productiecapaciteit bij ZUM
Een logische vraag is natuurlijk of ZUM in staat is om aan de sterk toenemende vraag aan mondkapjes te voldoen, aangezien vele webshops kampen met tekorten. Een zorg die Tran totaal niet herkent. Hij zegt hierover:

Het verbaast mij niks dat vele Nederlandse webshops te kampen hebben met tekorten op mondkapjes. Dit heeft er alles mee te maken dat het productieproces is belegd in landen als China. Aangezien momenteel de hele logistieke dienstverlening een enorme impact ervaart, worden producten niet geproduceerd of krijgen bedrijven het logistiek niet voor elkaar om producten fysiek naar Nederland te krijgen.

Een geluk bij een ongeluk dus, dat het productieproces van ZUM gewoon door het bedrijf zelf in Nederland wordt gedaan. Geen toeval, volgens Tran:

“Wij vinden het belangrijk om dicht bij onze klanten te staan en te weten wat er bij onze klanten speelt. Hierdoor kunnen we in overleg en vanuit co-creatie samen met onze klanten de mooiste en meest unieke producten maken. Dat klanten vervolgens geen weken hoeven te wachten op de uitlevering van hun maatwerkdesign is daarom ook logisch. Wij richten ons op kwaliteit, authenticiteit en een uniek productieproces wat dichtbij ons hart en dat van onze klanten ligt.”

Op Zum.nl kan je op dit moment meerdere mondkapjes kopen. Ook heeft Zum.nl een eigen Etsy store waar je mondkapjes kunt kopen