Mooi dat je met zo’n Zwitserse elektrische superfiets (merk: BMC) met gemak 45 kilometer per uur kan rijden, maar het kost hoe dan ook de nodige tijd om mensen te overtuigen, merkt de onderneemster. ‘Pas op het moment dat ze erop zitten en het hebben ervaren dan gaat het kwartje vallen en zien ze de mogelijkheden.’
Ze bestookt de hr-afdelingen van bedrijven met ideeën over hoe zo’n leasefiets in hun bedrijf te integreren is. ‘Wat we nu aan doen zijn is heel veel zaaien, ambassadeur zijn, promoten, inspireren.’
Spijt van het stoppen als informal investor heeft ze niet. ‘Ik ben te veel ondernemer. Dus bij allerlei plannen vond ik wel weer wat en dan wilde ik weer half aan het roer gaan staan. En dat werkt natuurlijk helemaal niet. Bij dit idee (QicQ) kreeg ik weer dezelfde kriebels als destijds met Shakie’s en ging mijn bloed sneller stromen.’
Drive
Wat haar onderscheidt van andere duurzame ondernemers is bijvoorbeeld dat ze geen subsidie krijgt, ‘dus er zit een andere drive achter’. ‘En ik probeer een hele berg creativiteit in te brengen en de ‘ja maar’s’ te pareren met hele leuke oplossingen. Hoe haal je bestaande ideeën weg en hoe breng je de funfactor erin.’
Daarin zit volgens haar parallel met Shakie’s: ‘Toen we begonnen waren biologische ingrediënten echt zó geitenwollensokken. Maar dat hebben we in het begin helemaal niet gecommuniceerd. Wat werkt is dat mensen zeggen, wauw, wat lekker. Eerst komt lekker, dan gezond, en dan biologisch. Dat geldt voor die fiets ook. Die ‘wow-factor is heel belangrijk.’
Binnenkomen
Dat is ook belangrijk in een systeem dat volgens haar nog helemaal is ingesteld op de auto en het ov. ‘Die fiets zit er nog niet echt in.’ Zo is ze in gesprek met een bedrijf dat duurzaamheid ‘echt helemaal in de genen’ heeft. ‘Maar ook daar ben ik al 2, 3 maanden aan het bellen voor een afspraak.’ Dat heeft volgens haar te maken met de waan van de dag, iedereen heeft het druk. ‘Maar ik kom er wel.’
Na de stroef verlopen samenwerking met Servex is haar enthousiasme voor het samenwerken met een groot bedrijf wel bekoeld. ‘Ik ben echt voor klein. Op het moment dat je creatief en vernieuwend georiënteerd bent, moet je niet bij grote bedrijven zijn.’
Ook als mens leerde ze veel: ‘Ik ben duizendmaal rustiger geworden, minder een heethoofd.’